گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۹۳ فروردین ۲۴, یکشنبه

سلسله مقالات و مطالب افشاء گر پیرامون : سازمان تامین اجتماعی و دزدی ها و روشدن فساد مدیریت این سازمان در دوره سعید مرتضوی و شرکاء اش بابک زنجانی و ... و ادامه ماجرا در ترکیه با تصاویر

 (بخش پنجم)


«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تامین اجتماعی را منتشر می‌کند (۱)
پس از قرائت گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، یکی از بند‌هایی که توجه بیشتر نمایندگان و رسانه‌ها‌ را به خود جلب کرد، اعلام خبر دریافت مبالغی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی بود.
کد خبر۳۶۲۲۶۷
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹-04 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانپس از قرائت گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، یکی از بند‌هایی که توجه بیشتر نمایندگان و رسانه‌ها‌ را به خود جلب کرد، اعلام خبر دریافت مبالغی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی بود.

به گزارش «تابناک»، در این گزارش ‌این گونه آمده است: مبلغ یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال کارت هدیه حسب اسناد ثبت شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان به ۳۷ تن از نمایندگان مجلس (با درج کد در اسناد و بدون ذکر مشخصات) در اردیبهشت ماه سال جاری سند خورده است.

بنا بر این گزارش، هیأت جهت تأیید سند مربوطه اعلامی، نام‌ها را از امور مالی سازمان درخواست کرد و در پاسخ اعلام شد، هویت نمایندگان محترم تنها در اختیار آقای مرتضوی است. در مذاکره حضوری با ایشان اعلام نمود به شرط عدم افشای هویت نمایندگان لیست مربوطه را تحویل رئیس هیأت می‌دهد که با پاسخ هیأت مبنی بر اینکه هیچ سندی در تحقیق و تفحص محرمانه نخواهد ماند، روبه‌رو شد.

با توجه به موارد یاد شده‌ در گزارش تحقیق و تفحص، هنوز نام کسانی که این مبالغ را در قالب کارت هدیه از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرده‌اند، در دست نیست و به جای نام افراد، کد برای آن‌ها در سند مربوطه ذکر شده است.

هم‌‌اکنون «تابناک» اسنادی را که مربوط به تحویل کارت هدیه به این افراد است‌، منتشر می‌کند

Description: سند مبالغ دریافتی ۳۷ نماینده مجلس از مرتضوی

Description: سند مبالغ دریافتی 37 نماینده مجلس از مرتضوی

پس از دیدن این اسناد، شاید نخستین احتمالی ‌که به ذهن هر بیننده‌ای برسد، این باشد که چگونه می‌شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ‌در ازای دریافت این مبالغ ناچیز ‌و وامدار کردن خود به آن، به وظایف نمایندگی‌شان عی توانند عمل نمایند؟! البته اگر از این دید ‌به این موضوع نگاه شود که نمایندگان مبالغ دریافتی را هزینه ‌مصارف شخصی ‌نکرده‌اند نیز جای بحث دارد! دیگر آنکه‌ با این مبالغ می‌توان چه کاری ‌برای حوزه انتخابی ‌یا مردمی که به شما اعتماد کرده‌اند، انجام داد؟!

لازم به ذکر است که تعدادی از اسامی که در لیست منتشر شده توسط تابناک مات شده است،نماینده مجلس نبوده اند و چون ارتباطی با موضوع این گزارش نداشته اند نامشان قلم گرفته شده است. در خبرهای بعدی تابناک و بر اساس موضوع نام این افراد نیز منتشر خواهد شد.

«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تأمین اجتماعی را منتشر می‌کند (۲)
در شش ماهه نخست سال ۹۲ در قالب ۸۹۹ ردیف هزینه مجموعاً ۲۷.‌۶ میلیارد ریال پرداخت شده که نزدیک ۱۰.‌۵ میلیارد ریال از طریق بسیاری از مدیران و اعضای هیأت مدیره سازمان عمدتاً به پرسنل به نام‌های گوناگون و مقدار بسیار اندکی به درمان بیمه‌شدگان اختصاص پیدا کرده و هزینه شده است. درباره مابقی پرداخت‌های سال ۹۱ و نیمه اول ۹۲ مبالغی به شرح زیر داده شده است.
کد خبر۳۶۲۳۰۷
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱-04 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانپس از خواندن گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، یکی از بند‌های‌ دیگری که توجه بسیاری را به خود جلب کرد، دریافت کارت‌های هدیه به افراد خاص بود.

به گزارش «تابناک»، یکی از رخدادهای جالب در سازمان تأمین اجتماعی، نوع بذل و بخشش‌های صورت پذیرفته به مقامات ارشد دولت است که ظاهراً رابطه حسنه‌ای با رئیس وقت این سازمان داشته‌اند!

بنا بر این گزارش، سوای رقم‌های کوچک چند میلیونی که میان اشخاص گوناگون به نام‌‌‌های مختلف توزیع شده و در مجموع عدد مشخصی را شامل می‌شود، هبه‌های ویژه‌ای در سال ۹۱ و نیمه نخست ۹۲ مبالغی به شرح زیر داده شده که «تابناک» بدون قضاوت درباره این هدیه‌های جالب تنها به انتشار اسناد پرداخت‌های مهم می‌پردازد.

از این مبالغ پانصد میلیون ریال کارت هدیه اختصاصی به آقای رحیمی معاون اول وقت رئیس‌جمهوری،
یک میلیارد ریال به آقای عباسی، سرپرست وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،
یک میلیارد ریال به آقای شیخ الاسلامی، معاون وقت اجتماعی رئیس جمهور،
و پانصد میلیون ریال کارت هدیه به آقای عباسی، سرپرست وقت وزارتخانه پرداخت شده است.

تنها مجموع این چهار پرداخت عدد ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود که در نوع خود هدیه چشمگیری است.

هم‌‌اکنون «تابناک» اسنادی را که مربوط به تحویل کارت هدیه به این افراد است‌، منتشر می‌کند
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362307/6235/resized/resized_317611_910.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362307/6235/resized/resized_317612_488.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362307/6235/resized/resized_317613_254.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362307/6235/resized/resized_317614_998.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362307/6235/resized/resized_317615_347.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362307/6235/resized/resized_317616_425.jpg

«تابناک» در خبرهای بعدی، بر پایه موضوعات اسناد دیگری را منتشر خواهد کرد.

«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تامین اجتماعی را منتشر می‌کند (3)
بخشی از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به استخدام‌های خارج از قانون و به سفارش بعضی از افراد پرنفوذ مربوط است. بنا به گزارش مجلس، اختیارات مدیران عامل در ارتباط با موارد استخدامی (استخدام، انتصابات، اخراج) بسیار گسترده بوده است.
کد خبر۳۶۲۳۲۴
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴-04 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانبخشی از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به استخدام‌های خارج از قانون و به سفارش بعضی از افراد پرنفوذ مربوط است. بنا به گزارش مجلس، اختیارات مدیران عامل در ارتباط با موارد استخدامی (استخدام، انتصابات، اخراج) بسیار گسترده بوده است.
به گزارش «تابناک»، در گزارش مجلس آمده است که اختیارات مدیران عامل در ارتباط با موارد استخدامی (استخدام، انتصابات، اخراج) بسیار گسترده بوده که با توجه به عدم وجود آئین نامه های مصوب و فقدان کنترل های موثر من جمله اعمال نظارت های لازم توسط شستا و هولدینگ صرفا بر اساس تشخیص مدیرعامل و بصورت سلیقه ای انجام گرفته است به نحوی که افراد دارای سابقه طولانی کماکان بصورت قراردادی بوده در حالی که افراد جدیدالاستخدام رسمی شده اند، شایستگی افراد در انتصابات مد نظر قرار نگرفته و افراد دارای مدارک غیر مرتبط با نمرات بسیار ضعیف به سمت های بالا منصوب شده اند. در انتصاب مشاورین به تخصص افراد و نیازهای موجود توجه نشده و صرفه و صلاح شرکت مد نظر قرار نگرفته است.
برخوردهای قانونی با افراد متخلف صورت نگرفته و به اخراج آنان اکتفا شده است ضمن آنکه سنوات افراد مذکور به صورت تشویقی محاسبه و پرداخت شده است. در یکی از شرکت ها علی‌رغم اخراج های متعدد هیچگونه جلسه کمیته انضباطی طی مدت سه سال تشکیل نشده است. مستندسازی در رابطه با امور نیروی انسانی بسیار ضعیف بوده و مدارک کافی در رابطه با استخدام، ارتقاء و دلایل اخراج افراد در پرونده ها موجود نمی باشد. در برخی از موارد مدارک بدون هیچ دلیل منطقی توسط مسئولین پائین تر امحا گردیده و مستند اقدامات خود را اظهارات شفاهی مدیران عامل عنوان نموده اند. استعلامات لازم در رابطه با مدارک تحصیلی و خدمت وظیفه عمومی افراد از مراجع ذیربط صورت نگرفته و به رویت اصل مدرک ( حسب اعلام مسئولین ) و اخذ تصویر مدارک اکتفا شده است. کنترل های لازم در حضور و غیابافراد صورت نگرفته است به نحوی که برخی از افراد علیرغم عدم حضور در شرکت هر ماهه حقوق و اضافه کار دریافت نموده اند. کنترل های لازم به ماموریت و اضافه کار کارکنان اعمال نشده که موجب گردیده در موارد مذکور مقررات مربوط رعایت نشود.
در بخش دیگری از گزارش در مورد استخدام‌ها در آخرین روزهای مسئولیت روسای قبلی سازمان آمده است: تعداد 500 نفر حسب مصوبه هیات امنا (مصوبه ای از هیات مدیره مشاهده نشد) به دلیل آنچه اعلام نیاز سازمان عنوان گردید، در ایام پایانی دولت دهم فرایند استخدام را تحت نظارت وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز نموده‌اند. آنچه در لیست اولیه استخدام شدگان جالب توجه است به کارگیری 94 نفر در استان گیلان (زادگاه وزیر وقت) 76 نفر در استان یزد (زادگاه مدیرعامل سازمان) و 26 نفر در استان مازندران است. ضمن اینکه 104 نیرو از سوی 66 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و 3 نفراز سوی آقای شیخ الاسلامی و 2 نفر از سوی آقای مشایی جهت استخدام معرفی شده بودند. هیات به دلیل آنکه افراد فوق بدون شرکت در آزمون رقابتی استخدام شده و یا خواهند شد، تنها راه ادامه همکاری با ایشان را برگزاری آزمون از کلیه جذب شدگان و تعیین سطح و صلاحیت برابر کف آخرین آزمون استخدامی می‌داند.
گزارش مجلس در مورد استخدام‌های خارج از آزمون نیز آمده است که: عطف به مصوبه هیات مدیره سازمان نیز بابت 5درصد استخدام خارج از آزمون تعداد 285 نفر نیروی جدیداز مرداد 1391 تاکنون جذب و یا در شرف استخدام یا انجام مراحل آن می باشند. 18 نفردر مراحل مربوطه انصراف داده اند( از مجموع تعداد مذکور 166 نفر در استان یزد و به ویژه در درمانگاه شهرستان تفت مشغول به کار شده اند. ضمن اینکه معرف 18 نفر نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده اند.
بخش دیگری از گزارش مجلس به وضعیت جذب و استخدام نیرو پرداخته و در مورد عواقب استخدام‌های انجام شده طبق روال بالا نوشته: باز بودن دست مدیرعامل وقت در استخدام بی ضابطه افراد سبب شده است که تعداد زیادی از افراد با سفارشهای سیاسی و ... استخدام شوند. افراد زیادی با مدارک پایین و در پستهایی مثل نگهبان و نامه رسان و .. با مدارک نامربوط جذب شده اند اما در پستهایی مثل پرستاری و ... کمبودها به شدت احساس می شود و یا در تأمین پزشک عمومی برای قسمت اورژانس تلاش محسوسی برای رفع نیاز این مشاغل از سوی مدیر عامل وقت صورت نگرفته است و در این موارد تلاش معاون درمان نیز به دلیل مشکلاتی که در بخش پنجم به آن اشاره می شود به جایی نرسیده است.
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6247/resized/resized_317751_153.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6247/resized/resized_317750_571.jpg

Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317704_319.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317705_915.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317706_999.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317707_658.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317708_664.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317709_229.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317710_982.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6244/resized/resized_317711_183.jpg

Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317712_465.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317713_121.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317714_664.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317715_499.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317716_227.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317717_444.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362324/6245/resized/resized_317718_735.jpg

«تابناک» در خبرهای بعدی، بر اساس موضوعات اسناد دیگری را منتشر خواهد کرد.

«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تامین اجتماعی را منتشر می‌کند (4)
پس از قرائت گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، یکی از بند‌هایی دیگری که توجه بسیاری را به خود جلب کرد کمک های به حد و حساب مرتضوی به برخی از ارگانها و نهادهای غیر دولتی است. یکی از این نهادها کانون عدل تهران (ایتام) است...
کد خبر۳۶۲۳۳۵
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۲-04 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانپس از قرائت گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، یکی از بند‌هایی دیگری که توجه بسیاری را به خود جلب کرد کمک های به حد و حساب مرتضوی به برخی از ارگانها و نهادهای غیر دولتی است.
به گزارش «تابناک»، یکی از اتفاقات جالب در سازمان تامین اجتماعی، نوع بذل و بخشش‌های صورت پذیرفته این بار نه به مقامات ارشد دولت یا افراد خاص بلکه به برخی از نهادهای خیریه در در قالب کمک های خیر خواهانه است.

یکی از این نهادها کانون عدل تهران (ایتام) است، که بنا به روزنامه رسمی کشور سعید مرتضوی عضو هیت مدیره و نائیب رئیس هیات مدیره آن است.
در این گزارش آمده است که: «پرداخت چهارصد و بیست و شش میلیون ریال در قالب بن رفاه و ششصد و هجده میلیون و پانصد هزار ریال وجه نقد به کانون نخبگان عدل تهران)ایتام( حسب درخواست رئیس هیأت مدیره کانون مذکور
هفتصد میلیون ریال به کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) که بخشی از آن هزینه خرید ساختمان -
شده است ( مصوبه هیأت مدیره)
اختصاص دو میلیارد و پانصد میلیون ریال به کانون نخبگان عدل تهران حسب مصوبه هیأت مدیره سازمان جهت آموزش ایتام معرفی شده از سوی روابط عمومی سازمان در سالن مذکور پس از احداث

هم‌‌اکنون «تابناک» اسنادی را که مربوط به کمک به این افراد است‌، را منتشر می‌کند
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6249/resized/resized_317785_126.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6249/resized/resized_317784_298.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6249/resized/resized_317782_694.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6249/resized/resized_317781_172.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6249/resized/resized_317780_218.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6249/resized/resized_317779_617.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6250/resized/resized_317778_992.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6250/resized/resized_317777_386.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6250/resized/resized_317776_350.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362335/6250/resized/resized_317775_476.jpg


«تابناک»در خبرهای بعدی، بر اساس موضوعات، اسناد دیگری را منتشر خواهد کرد.

«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تامین اجتماعی را منتشر می‌کند (۵)
مقرر شد بنا به نظر وزیر کار، تعاون و امور اجتماعیِ وقت، حقوق ماهیانه اعضای هیأت مدیره صندوق تأمین اجتماعی ماهیانه تا سقف ۱۵ میلیون تومان و ماه‌های پیشین همین سال که تعیین تکلیف نشده بوده، به میزان حداکثر ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود!
کد خبر۳۶۲۳۴۶
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸-04 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانبر پایه اسناد ضمیمه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی که «تابناک» به دست آورده، آخرین رقم تعیین شده برای حقوق اعضای هیأت مدیره صندوق تأمین اجتماعی ـ سوای رقم پاداش‌های کلانی که طبق مصوبه مذکور سالیانه ۱۰ درصد نیز به آن افزوده می‌شود ـ حقوق ماهیانه کلانی را دریافت می‌کنند؛ عددی معادل پانزده میلیون تومان!
به گزارش «تابناک»، یکی از مباحث جالب کشف شده در تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، نوع پرداخت حقوق در سطوح مدیریتی است که یک به یک می‌بایست مورد اشاره قرار گیرد. از جالب‌ترین پرداخت، میزان پرداخت‌های صورت پذیرفته به اعضای هیأت مدیره این سازمان است.
هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و تأیید شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی را به تصویب رساند.

بر پایه اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی موضوع ماده (۱) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۵۴ ـ که به موجب تبصره (۲) ماده (۱۲) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به صندوق تأمین اجتماعی تغییر نام یافته است، از این پس براساس مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.
بر اساس اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی، ارکان صندوق شامل هیأت امنا، هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت است.
شمار اعضای هیأت امنای صندوق بر اساس قانون اصلاح ماده (۱۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های درمانی ـ مصوب ۱۳۸۸ ـ جمعاً ۹ نفر بوده که شش نفر با پیشنهاد وزیر رفاه و تأمین اجتماعی و تصویب شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و سه نفر باقی مانده مطابق جزء (۲) بند (الف) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی تعیین شده است.
مطابق جزء (۲) بند (الف) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مابقی اعضا‌ به تناسب تعداد افراد تحت پوشش توسط «‌خدمت گیرندگان‌متشکل و سازمان یافته» آن‌ها بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، ‌تعیین خواهند شد و درصورت عدم وجود تشکل‌های رسمی موصوف و تا زمان‌شکل‌گیری آن‌ها، اعضای مزبور به‌پیشنهاد وزیر رفاه و تأمین اجتماعی و تأیید شورای عالی‌رفاه و تأمین اجتماعی و تصویب هیأت وزیران انتخاب خواهند شد.
مطابق با این اسناد در چهل و پنجمین نشست هیأت امنای صندوق تأمین اجتماعی که با حضور اسدالله عباسی، عبدالرضا شیخ الاسلامی، ضرغام صادقی، محسن خلیلی عراقی، غلامحسین رضوانی، علی یوسف‌پور، یاراحمدیان، محمد پارسا و حسن اعتمادزاده در مورخ ۲۲ مرداد ۹۲ برگزار شد، مقرر شد بنا به نظر وزیر کار، تعاون و امور اجتماعیِ وقت، حقوق ماهیانه اعضای هیأت مدیره صندوق تأمین اجتماعی ماهیانه تا سقف ۱۵ میلیون تومان و ماه‌های پیشین همین سال که تعیین تکلیف نشده بوده، به میزان حداکثر ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود!
هم‌‌اکنون «تابناک» اسناد صورتجلسه مذکور که بر اساس آن پرداخت ها انجام شده را منتشر می‌کند

Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362346/6254/resized/resized_317817_923.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362346/6254/resized/resized_317820_806.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362346/6254/resized/resized_317819_574.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362346/6254/resized/resized_317818_950.jpg
«تابناک»در خبرهای بعدی، بر اساس موضوعات، اسناد دیگری را منتشر خواهد کرد.
«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تأمین اجتماعی را منتشر می‌کند (۶)
از جمله اسناد به دست آمده در جریان تحقیق و تفحص مفصل صورت پذیرفته از سازمان تأمین اجتماعی، نحوه هزینه‌کرد در حوزه‌های فرهنگی است که ‌‌موردی و با هزینه‌های چشمگیری بوده که بخشی عظیمی از نخبگان کشور، حسرتش را می‌خورند و شاید می‌توانستند با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی چنین ارقامی را دریافت کنند، مشروط به اینکه...
کد خبر۳۶۲۳۶۰
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰-05 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانبر پایه اسناد ضمیمه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی که «تابناک» به دست آورده، هزینه‌های عجیبی به شیوه‌های جالبی انجام پذیرفته و جالب‌تر از ارقام و شیوه هزینه‌کرد، دریافت کننده این ارقام است که به رغم مشابهت کامل نام خانوادگی با همسر سعید مرتضوی، هر گونه نسبت فامیلی با سعید مرتضوی را در جریان تحقیق و تفحص انکار کرده است.
به گزارش «تابناک»، از جمله اسناد به دست آمده در جریان تحقیق و تفحص مفصل صورت پذیرفته از سازمان تأمین اجتماعی، نحوه هزینه‌کرد در حوزه‌های فرهنگی است که به صورت موردی و با هزینه‌های جالب توجهی بوده که بخشی عظیمی از نخبگان کشور حسرتش را می‌خورند و شاید می‌توانستند با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی چنین ارقامی را دریافت کنند، مشروط بر اینکه مدیرعامل وقت تأمین اجتماعی، دستور لازم را برای پرداخت هزینه مذکور صادر می‌کردند!
بر پایه چند برگ از هزاران برگ سند این تحقیق و تفحص که «تابناک» به طور مستمر منتشر خواهد ساخت و امروز نیز بخشی از آن‌ها را ‌خواهید دید، مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال معادل سی میلیون تومان بابت خرید ۲۰۰۰ جلد کتاب به نام «دوستت دارم مادر» نوشته آقای محمدرضا فلاح تفتی که فامیلی‌اش دقیقاً مشابه هما فلاح تفتی همسر سعید مرتضوی است، هزینه شده است. جالب اینکه این شخص در جریان تحقیق و تفحص منکر هر گونه نسبت فامیلی با مرتضوی شده و احتمالاً اتفاقی این تشابه حتی در پسوند فامیلی نیز رخ داده که البته این جزئیات در دادگاه‌های صالحه قابل تشخیص‌تر است.

Description: دستور مرتضوی برای خرید کتابی با نویسنده‌ای جالب تر

کتاب «دوستت دارم ‌ای مادر» که فاقد هرگونه ارتباط با حوزه تأمین اجتماعی است، خریداری و در مراسم افطاری و برخی برنامه‌های دیگر سازمان در میان حاضران توزیع شده است. در این کتاب اشعار متنوعی از شاعران ‌مشهور ایرانی و خارجی و نیز سروده‌هایی از شاعران شهرستان‌های استان یزد، موطن سعید مرتضوی آورده شده است. این کتاب ششصد صفحه‌ای با چنین رویکردهایی به چاپ سوم رسیده است.
نام هما فلاح همسر مرتضوی در حالی در جریان انتخابات شورای شهر تهران در رأس دو لیست در کنار نام شیخ‌الاسلامی (وزیری که اصرار بر بقای مرتضوی موجب عزلش از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد) نقش بسته بود که وی در اظهار‌نظری عجیب مدعی شده بود: «اگر همسرم شهردار شود، تهران را از صفر تا صد می‌رساند‌». (روزنامه بهار ـ ۲۲ خرداد ۹۲)

Description: دستور مرتضوی برای خرید کتابی با نویسنده‌ای جالب تر

باید دید در مرحله پیگیری قضایی این پرونده، نسبت فامیلی میان هما فلاح تفتی و محمدرضا فلاح تفتی کشف خواهد شد و یا در اتفاقی نادر، شخصی با چنین فامیلی کاملاً تصادفی کتاب‌هایش به دستور مرتضوی خریداری شده است؟ نکته دیگری که در این اسناد مورد توجه واقع شده، مربوط به فاکتور ارائه شده به سازمان تامین اجتماعی برای کتاب ها است که به خودیِ خود گویا است.
هم‌‌اکنون «تابناک» اسناد صورت‌جلسه مذکور را که بر پایه آن پرداخت‌ها انجام شده، منتشر می‌کند.
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362360/6262/resized/resized_317936_930.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362360/6262/resized/resized_317937_747.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362360/6262/resized/resized_317938_832.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362360/6262/resized/resized_317939_317.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362360/6262/resized/resized_317940_528.jpg


«تابناک»در خبرهای بعدی، بر پایه موضوعات، اسناد دیگری را منتشر خواهد کرد.

«تابناک» اسناد تحقیق و تفحص تأمین اجتماعی را منتشر می‌کند (۷)
این تفاهم‌نامه به قصد واگذاری انحصاری سهام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات، هتل‌های هما، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تبریز، شرکت ملی نفتکش، چوب و کاغذ ایران، شرکت‌های ‌بیمه‌ای (ملت، میهن، دانا، پارسیان)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌های مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسیان، دی و... به هلدینگ سورینت قشم بوده...
کد خبر۳۶۲۴۰۷
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷-05 December 2013
Description: ضعف نظارت عامل رانت‌خواری در ایرانبر پایه اسناد ضمیمه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی که «تابناک» بدان دست پیدا کرده، ۴ میلیارد دلار (معادل ین ژاپن) در قالب ۱۳۸ شرکت سازمان تأمین اجتماعی به شرکت سورینت با مدیرعامل بابک زنجانی واگذار شده که کامل‌ترین بسته اسناد درباره این واگذاری را اینک در «تابناک» می‌بینید.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش تحقیق و تفحص، ‌بخش اعظمی از مسائل مالی دوره مرتضوی را شامل می‌شود. بر پایه گزارش تحقیق و تفحص، هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در روزهای اولیه بررسی به موضوعی دست یافت که تا روزهای پایانی کار خود، بسیاری از اوقات اعضای هیأت را درگیر خود کرده بود، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان و شرکت هلدینگ سورینت قشم به مدیرعاملی آقای بابک زنجانی منعقد شد

مطابق این تفاهم نامه مقرر شده بود تا سقف ۴ میلیارد یورو (معادل ین ژاپن) ۱۳۸ شرکت متعلق به سازمان تأمین اجتماعی که عمدتاً موضوع اصلی تحقیق و تفحص بوده‌اند، به شرکت مذکور واگذار شود.

این تفاهم‌نامه که به قصد واگذاری انحصاری سهام در اختیار ۱۳۸ شرکت از مجموع ۲۰۷ شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستاشامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات، هتل‌های هما، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تبریز، شرکت ملی نفتکش، چوب و کاغذ ایران، شرکت‌های ‌بیمه‌ای، (ملت، میهن، دانا، پارسیان) کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌های مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسیان، دی و... صنایع مس شهید باهنر و... به هلدینگ سورینت قشم بوده است، دارای اشکالات عدیده حقوقی و عدم رعایت قوانین مصرح قانونی در ابعاد مختلف است.

Description: کامل ترین اسناد معامله 4 میلیارد دلاری مرتضوی و زنجانی

بر پایه ماده ۳۶ آیین‌نامه معاملاتی سازمان فروش اموال غیرمنقول با پیشنهاد مدیرعامل، تأیید هیأت مدیره و تصویب هیأت امنا با کسب نظر کار‌شناس رسمی دادگستری در رشته مربوط به صورت مزایده عمومی و یا از طریق مؤسسه املاک و مستغلات سازمان انجام خواهد شد، با عنایت به اینکه میزان مالکیت شرکت شستا در بسیاری از شرکت‌های فهرست پیوست شماره ۲ به میزان ۱۰۰ درصد است، اموال غیرمنقول محسوب می‌گردد و در این ارتباط مصوبه هیأت امنا درباره واگذاری اموال مذکور اخذ نشده است. همچنین نحوه فروش شرکت‌های مذکور به صورت مزایده عمومی و از طریق مؤسسه املاک نیز نبوده است

در خصوص مبلغ تفاهم‌نامه مذکور مدیریت امور بین‌الملل بانک مسکن مبنی بر واریز حواله ارزی دریافتی به مبلغ ۴۴۲.‌۵۲۴.‌۴۵۴.‌۵۰۰ ین ژاپن از first Islamic investment bank ltd مالزی در تاریخ ۱۰ /۳/ ۹۱ به حساب قرضه‌الحسنه ارزی به شماره ۵/۸۷۴۱ سازمان تأمین اجتماعی نزد اداره کل عملیات ارزی بانک مسکن در بانک مذکور واریز شده است، ولی پس از ده روز مدیریت امور بین‌الملل بانک مسکن طی نامه شماره ۶۲۴۵/۱/۹۱ مورخ ۱۳/۱۰/۹۱ به سازمان اعلام نمود ‌به دلیل اینکه بانک دریافت کننده وجه حواله ارزی در مالزی در فهرست جدید مؤسسات مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است، لذا وجه مورد نظر قابلیت انتقال بین‌المللی نداشته و ندارد.

حسب بررسی انجام شده، وجه مذکور صرفاً امکان استرداد واریزکننده آن (شرکت سورینت قشم) را دارد و اقدام شعبه مذکور در خصوص تأیید واریز وجه به حساب سازمان تأمین اجتماعی از لزومات انعقاد تفاهم‌نامه بوده است و در صورت نبود تأییدیه مذکور تفاهم‌نامه منعقد نمی‌‌شد.

مصوبه شماره ۱۳۳۹ مورخ ۲۶ /۹/ ۹۱ هیأت مدیره سازمان مقرر شده به استناد بند (د) تبصره یک ضوابط اجرای بودجه سازمان (پیوست شماره ۷) شرکت‌های تحت پوشش واگذار شده از سوی دولت را که به عنوان رد دیون دولت دریافت شده، حتی الامکان ‌‌نقدی به فروش برسانند. مصوبه مذکور مغایر با بند (د) تبصره یک بودجه سازمان بوده است. زیرا برابر بند مذکور باید شرکت‌هایی که در بخش سرمایه گذاری‌های انتفاعی فاقد بازده مورد انتظار بوده و یا متناسب با سیاست‌های سرمایه گذاری نمی‌باشند، توسط هیأت مدیره صندوق به فروش برسند.

در صورتی که بیشتر شرکت‌هایی که در لیست فروش به شرکت سورینت قشم قرار گرفته‌اند دارای بازده و سود بالایی بوده‌اند؛ برای ‌نمونه، پتروشیمی آبادان ‌یکی از پربازده‌ترین شرکت‌ها در کشور بوده و طی سال‌های ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب ۵۸ درصد، ۸۲ درصد، ۵۴ درصد و ۱۶۴ درصد بازدهی سرمایه گذاری داشته است و با شرکت پتروشیمی امیرکبیر طی سنوات ۸۹ لغایت ۹۱ به ترتیب ۲۲.‌۵ درصد، ۴۴.‌۵ درصد و ۶۵ درصد بازدهی سرمایه داشته‌اند.

به منظور صدور چک تضمین موضوع بند ۳ تعهدات سازمان در تفاهم‌نامه حساب سپرده شماره ۴۴۰۰۸۱۴۲۶۱۱۱ با امضای آقایان سعید مرتضوی و علی پیرداده خانی (مدیرعامل وقت و مدیرکل امور مالی) در بانک مسکن شعبه مستقل مرکزی تهران در تاریخ ۲۱/ ۱۰/ ۹۱ (حدود یک ماه پس از انعقاد تفاهم‌نامه) افتتاح شده و پنج فقره چک به شماره‌های ۵۹۱۳۵۲/۸۲۳ لغایت ۵۹۱۲۵۶/۸۲۳ جمعاً به مبلغ ۱۷۷۸۰۹ میلیارد ریال از حساب مذکور صادر و به خریدار تحویل شده است. شایان ذکر است هیچ گونه اطلاعاتی درباره ثبت عملیات حساب مذکور در دفا‌تر و حساب‌های سازمان تأمین اجتماعی موجود نبوده و هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص به این گروه داده نشده است.

به دلیل اینکه انتصاب آقای مرتضوی در سمت مدیرعاملی سازمان توسط دیوان عدالت اداری مغایر قانون تشخیص داده شده بود، ایشان در هنگام بستن قرارداد تفاهم‌نامه فاقد صلاحیت و اختیارات قانونی لازم به منظور واگذاری شرکت‌های مذکور بوده است

هیأت مدیره شستا فروش شرکت‌های مذکور را در جلسه ۲۹ /۹/ ۹۱ (دو روز پس از انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه) مصوب نموده ‌و مقرر شده، فهرست‌های پیشنهادی به سازمان اعلام و سپس در جلسه آتی توسط اعضا تنفیذ شود. فهرست مذکور در بند ۶ مصوبه مورخ ۱۳ /۱۰/ ۹۱ هیأت مدیره به تصویب رسیده استبا توجه به مراتب فوق مدیرعامل شستا در هنگام امضای تفاهم‌نامه فاقد اختیارات قانونی لازم به منظور فروش شرکت‌های مذکور بوده است

با توجه به پیگیری‌های انجام شده و حسب اطلاع رسیده از وجود چک‌های تضمین نزد وزارت نفت، معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان طی نامه شماره ۹۵۱/۱۴۰۰ مورخ ۱ /۷/ ۹۲ به آقای بابک زنجانی با توجه به عدم اجرای تفاهم‌نامه تقاضای استرداد چک‌های مذکور را می‌نماید که آقای زنجانی در هامش نامه مذکور درخواست استرداد چهار فقره از چک‌ها را به آقای جشن ساز مدیرعامل شرکت تجارتی هنگ کنگ (وابسته به شرکت نفتیران) ارجاع می‌نماید.

آقای جشن ساز طی نامه شماره ۵۷ ـ ۹۲ مورخ ۳ /۷/ ۹۲ به عنوان آقای هندی مشاور محترم وزیر نفت در امور حقوقی تقاضای استرداد چک‌های مذکور را نموده است. ولی تا زمان تهیه گزارش هیچ یک از چک‌ها تحویل سازمان تأمین اجتماعی نشده است.

هم‌‌اکنون «تابناک» اسناد مذکور را بدون تأیید یا رد وقوع جرم یا تخلف در فرآیندهای اداری فوق‌الذکر منتشر می‌کند.
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317962_977.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317963_288.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317964_251.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317965_799.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317966_920.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317967_881.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317968_576.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6265/resized/resized_317961_461.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317976_538.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317975_273.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317974_617.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317973_686.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317972_332.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317971_540.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317970_768.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6266/resized/resized_317969_697.jpg

Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317977_727.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317978_343.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317979_391.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317980_222.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317981_363.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317982_930.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317983_458.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6267/resized/resized_317984_965.jpg

Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6268/resized/resized_317987_605.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6268/resized/resized_317986_328.jpg
Description: http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/362407/6268/resized/resized_317985_855.jpg

«تابناک» در خبرهای بعدی، بر پایه موضوعات، اسناد دیگری را منتشر خواهد کرد.



انتخاب سردبیر | سردبیر | شهریور ۳۰, ۱۳۹۲

Description: فهرست دارایی‌ و بدهی‌ بابک زنجانی در گفتگو با نشریه آسمان : سربازی را در بانک مرکزی بودم ،با چرم فروشی ثروتمند شدم !
نشریه آسمان : بابک زنجانی از دارایی‌ها و بدهی‌اش می‌گوید. او طبق گفته خود در کل فقط حدود ۱۰‌میلیارد دلار بدهکار است. او بخشی از دارایی‌های خود را این‌گونه فهرست می‌کند: شرکت هواپیمایی قشم، هلدینگ سورینت، باشگاه فوتبال راه‌آهن، First Islamic Bank مالزی، بانک «ارزش» تاجیکستان، موسسه‌ای مالی اعتباری در امارات، سهامدار شرکت هواپیمایی «انور» ترکیه و در مجموع ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان سرمایه. او درباره بدهی‌های خود هم می‌گوید: وزیر نفت گفته است من بیش از دو‌میلیارد دلار بدهی دارم اما بدهی من به این وزارتخانه یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون یورو بیشتر نیست. در کل حدود ۱۰‌میلیارد دلار بدهکارم. زنجانی جزییات مذاکرات خود با سعید مرتضوی را توضیح می‌دهد و ادعا می‌کند: با یک جعبه شیرینی به خانه مرتضوی رفتم و فردای آن روز در سازمان تامین اجتماعی مذاکره کردیم. فاضل لاریجانی هیچ پولی از من نخواست. او با بیان این‌که «سرباز بانک مرکزی بودم و راننده رییس کل اسبق بانک مرکزی»، می‌گوید که «کارم را با صادرات پوست گوسفند شروع کردم» و «اولین کارمزدم از فروش ارز ۱۷‌میلیون تومان بود».
به گزارش نیک نیوز ، بابک زنجانی در گفتگو با هفته نامه «آسمان» روایت جالبی از روزهای سربازی و کار برای رئیس کل بانک مرکزی بازگو کرده است. روزهایی که مقدمه میلیاردر شدن او بود. این بخش از گفتگوی زنجانی با هفته نامه آسمان را بخوانید:
شما در جایی گفته بودید که در بانک مرکزی سربازی کرده اید و راننده رئیس کل بانک مرکزی بودید. سرباز رئیس کل بانک مرکزی شدن کار ساده ای نیست. قبول دارید؟ لطفا صادقانه بگویید:
صادقانه می گویم زمانی که به سربازی رفتم در سپاه تقسیم شدم من را به اردکان یزد فرستادند. سه ماه اول آموزشی ام آنجا بود. از آنجا به پادگان ولیعصر تهران منتقل شدم. در بین سربازها، مرتب تر بودم و تمیزتر می نوشتم بنابراین من را به قرارگاه فرماندهی سپاه فرستادند. حدود ۱۴-۱۳ ماه آنجا بودم. زمانی که در آن مجموعه بودم یادم هست آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنید.
چون تک پسر بودم مرا به تهران منتقل کردند وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم، گفتند شما باید به عنوان راننده آقای نوربخش را جابجا کنید.
ابتدا سرباز بانک مرکزی بودم و آقای دکتر نوربخش رانده دیگری داشتند. بعد از او من راننده آقای نوربخش شدم. آخر خدمت سربازی ام بود حدود ۵ ماه مانده بود.
وقتی مرا به دفتر آقای دکتر نوربخش فرستادند من در آنجا کار ثبت نامه ها را انجام می دادم نامه ای می آمد ثبت می کردم و در کارتابل می گذاشتم و مرتب می کردم بعد  رانندگی هم می کردم جایی اگر می رفتند می بردمشان تا این که خدمت سربازی ام تمام شد. زمانی که خدمت سربازی ام تمام شد آقای نوربخش گفتند می خواهی چکارکنی؟ اگر بخواهی می توانی این جا بمانی.
پاسخ شما به دکتر نور بخش چه بود؟
من گفتم نمی مانم؛ کارت هایشان را دارم آن موقع هر کسی را نمی گذاشتند به آن زیرزمین برود چون آنجا بورس شده بود و نمی گذاشتند دلال ها آنجا بروند. باید مغازه دار بودی یا کارت داشتی من هنوز کارت آن موقع را دارم.
وقتی خدمت سربازی ام تمام شد آقای نوربخش ۵-۴ جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می داد تا در بازار پخش کنند. آن وقت ها دلار رسمی ۳۰۰ تومان بود و بیرون قیمت دلار در حال رشد بود و همه می گفتند ارزش یک دلار می خواهد معادل یک هزار تومانی شود. خاطرم هست مردم می رفتند شب تا صبح در صف بانک ها می خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار آزاد بفروشند به خاطر اینکه قیمت دلار بالا نرود آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه هایی که دارند کار می کنند (دلار تزریق می کنند) و ۴ یا ۵ نفر بودند کار کن به من اعتماد پیدا کرده بود.
اولین ارزی که از بانک مرکزی برای توزیع در بازار گرفتید تا قیمت دلار کنترل شود چقدر بود؟
۱۷ میلیون دلار. اولین کارمزدی هم که گرفتم ۱۷ میلیون تومان بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد خریدم.
چند وقت یک بار از بانک مرکزی دلار می گرفتید؟
هر روز می گرفتم. دلارها را در بانک مرکزی می گرفتم و در بازار می فروختم و پول ریالی اش را به بانک واریز می کردم.
اینکه دلارها را با این کارمزد به شما می دادند خوش یک رانت نبود؟ چرا به بقیه دلار نمی دادند؟ روزی ۱۷ میلیون تومانم کارمزد رقم کوچکی نبود.
نمی دانم. وقتی خدا بخواهد کاری برای کسی انجام شود می شو. آقای دکتر نوربخش که انسان رانتی نبودند، اگر ایشان می خواست رانتی بدهد به کسی رانت می داد که منافعی برایش داشته باشد.
بعد از فوت مرحوم نوربخش و بانک مرکزی چکار کردید؟
آن موقع بررسی کرده بودم متوجه شده بودم که در بین کسانی که پول های زیادی می آورند «سالامبور» فروش ها (کسانی که پوست گوسفند می فروشند)، ارزهای زیادی به داخل کشور می آورند.
مثلاً چه ارقامی؟
از ۱۰ میلیون دلار گرفته تا ۳۰ میلیون دلار. آنها پوست گوسفند را جمع می کردند و به خارج از کشور می بردند. در ترکیه و ایتالیا می فروختند و پولش را به داخل کشور می آوردند. آن زمان با یکی از این “سالامبور”  فروش ها آشنا شدم. گفتم این کار چطور است گفت چرا شما کار ارزی می کنید بیا در کار سالامبور کار خوبی است.
از چند نفر دیگر که آن پول ها را برای توزیع می گرفتند سه نفرشان تا مدت ها در زندان بودند چون ما اول باید ارز به حساب می ریختیم تا آنها تومانش را به ما می داند. آن سه نفر ارز را به حساب کسی ریخته بودند که پولشان را نداده بودند. مثلاً شخصی به نام … (نامش را می برد) که زمانی در کیش هم هتل داشت. پول سنگینی (ارز) به حساب شخصی ریخته بود. آن نفر هم ارز را برداشته بود و رفته بود. حالا تا برود شکایت کند و پول را بگیرد خودش را به زندان برده بودند. یا بعضی از آنها می آمدند و دفترچه باز می کردند تا سود بانکی اش را بگیرند و به صورت هفتگی با بانک مرکزی تسویه می کردند. من یادم هست آن وقت ها با این آقایان صحبت می کردم که این کارشان حلال نیست چون پول خود بانک را در بانک می گذاشتند و بهره می گرفتند.
Description: http://multimedia.webzine.mehrnews.com/Original/1392/06/30/IMG14503096.jpg
حالا برگردیم به همان دوره «سالامبور» فروشی شما
من در آن موقع پوست گوسفندها را می خریدم و می دادم دباغی می کردند. بعد تبدیل به طبقه بندی های مختلف می شد و آنها را صادر می کردم.
چقدر پوست گوسفند توانستید جمع کنید؟
آن زمان حدود ۵ هزار پوست جمع کردم. هر پوست حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت داشت دلار هم به ۹۰۰ تومان رسیده بود.
پوست ها را به کجا می فروختید؟
به ترکیه. اما حتی خریدارها را نمی شناختم خیلی رسکی کار می کردم فقط شنیده بودم در ترکیه کسی هست که «سالامبور»های ایرانی را می خرد. چون می دیدم همه سالامبورهایشان را برای او می فرستند فکر کردم خوب است من هم سالامبورهایم را برای او بفرستم. یک روز به ایشان تلفن زدم و گفتم از ایران زنگ می زنم و می خواهم سالامبورهایم را به شما بفروشم. ایشان اول گفت که سالامبورهایم را نمی خرد اما آنقدر پافشاری کردم تا بالاخره پذیرفت تا از من هم بار بردارد.
از فروش سالامبورها چقدر سود کردید؟
در اولین کانتینری که به ترکیه فرستادم هر سالامبور برایم نیم دلار(حدود ۵۰۰ تومان)  تمام شده بود و در آنجا ۱۹ تا  ۲۰ دلار فروخته شد. پولم یکدفعه چندین برابر شد. کارم را به ۵ هزار پوست شروع کردم. وقتی دیدم کار قشنگ و خوب است در نزدیکی ورامین کارخانه ای را اجاره کردم. از این طرف و آن طرف  کشور پوست می خریدم و پس از دباغی صادر می کردم این کار سودهای زیادی برایم درست می کرد.
هنوز از طرف کسی یا جایی پشتیبانی نمی شدید؟ سفارش و توصیه ای نداشتید؟
پوست خریدن که دیگر سفارش و  توصیه نمی خواهد کارم تا سال ۱۹۹۶ خیلی خوب پیش می رفت. اما بعد از آن ورشکست شدم و به زندان افتادم.
برگرفته از : نیک نیوز

پلیس «آنکارا» تاجر بازداشتی ایرانی را متهم کرد
انتقال غیرقانونی 87‌میلیارد«یورو» از ایران به ترکیه

به نوشته روزنامه شرق درتاریخ  28 آذر 92 آمده است : دولت ترکیه یک تاجر ایرانی را به اتهام پولشویی و انتقال غیرقانونی ۸۷‌میلیاردیورو پول از ایران به ترکیه بازداشت کرد. به گزارش «تسنیم» رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند یک تاجر ایرانی به نام «ر.ض» به اتهام فساد و قاچاق در روز 17دسامبر در ترکیه بازداشت شده است. او با اتهاماتی از قبیل پولشویی، نقل و انتقال غیرقانونی مقادیر زیادی پول از ایران به ترکیه، قاچاق شمش طلا، تهیه مدارک جعلی و ارتشا مواجه است. این شخص که پس از کسب تابعیت ترکیه، نام‌خانوادگی خود را تغییر داده متهم است در انتقال 87‌میلیاردیورو پول از ایران به ترکیه از طریق شرکت‌هایش که در فاصله سال‌های 2009 تا 2012 تاسیس شده‌اند، دست داشته است. این فرد علاوه بر تابعیت ترکیه، دارای تابعیت جمهوری آذربایجان نیز هست. پلیس در جریان این دستگیری‌ها، سلیمان ارسلان (رییس بانک خلق)، مصطفی دمیر (شهردار منطقه فاتح استانبول و عضو حزب حاکم عدالت و توسعه)، پسر معمر گولر (وزیر کشور که نیروی پلیس هم زیرنظر او اداره می‌شود)، پسر ظفر چاغلایان (وزیر اقتصاد) و پسر اردوغان بیرقدار (وزیر محیط‌زیست و شهرسازی) را هم بازداشت کرد. تحقیقات در مورد این پرونده روز 14دسامبر 2011 و پس از کشف 5/14میلیون‌دلار و چهارمیلیون‌یورو پول از سه‌آذربایجانی و یک‌ایرانی در فرودگاه «ونوکوو» آغاز شد. سرویس گمرک فدرال روسیه از ترکیه خواست تا در مورد این پرونده تحقیق کند. ابتدا پلیس ترکیه یک مالک و 14کارمند یک صرافی در استانبول را بازداشت کرد. در تحقیقات انجام‌شده مشخص شد که این افراد مبلغ 40‌میلیون‌دلار و 10‌میلیون‌یورو پول را در 37 نوبت به روسیه انتقال داده‌اند و این پول‌ها متعلق به سه‌تاجر جمهوری‌آذربایجان به نام‌های «الف. نظامی»، «ح.سورخای» و «ب.ودادی» بوده است. همچنین فاش شد که این پول از دبی به ترکیه منتقل شده و سپس به روسیه ارسال شده است. پلیس استانبول انتقال‌دهندگان را آزاد و برای این سه‌تاجر آذربایجانی قرار تعقیب بین‌المللی صادر کرد. بازرسان مالی حساب سه شرکت صوری تاسیس‌شده بر روی کاغذ در ترکیه را بررسی کردند و دریافتند که مقادیر زیادی پول از ایران توسط این شرکت‌ها انتقال یافته است. بانک ملی ایران 87‌میلیاردیورو به حساب سه‌شرکت تاسیس‌شده توسط «آدم» و «ودادی» در سال‌های 2009 تا 2012 واریز کرده بود. همچنین مشخص شد که این شرکت‌ها توسط «ر.ض» تاسیس و اداره می‌شدند. حساب‌های این شرکت‌ها در بانک‌های مختلف ترکیه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که روزانه حدود پنج‌میلیون‌یورو پول به حساب هرکدام از این شرکت‌ها واریز می‌شده است. بازرسان از اینکه هیچ‌کدام از این شرکت‌ها بدهی مالیاتی ندارند متعجب شدند. آنها در اظهارات خود مدعی شدند دستورالمعل‌های انتقال پول‌ها را از ایران دریافت می‌کردند. پلیس ترکیه که از دسامبر 2011 در جست‌وجوی «ر.ض» بود، متوجه شد که وی در صادرات غیرقانونی طلا نیز دست دارد. او از طریق پرداخت رشوه به مقامات دولتی، 5/1تن طلا به خارج از ترکیه انتقال داده بود. وی ده‌ها‌میلیون‌دلار رشوه پرداخت کرده است. به گزارش رسانه‌های ترکیه «ر.ض» یک تاجر سرشناس و از یک خانواده ثروتمند ایرانی است که در ترکیه زندگی می‌کند و از آنجا که با یکی از خوانندگان سرشناس ترکیه ازدواج کرده، در افکار عمومی این کشور شناخته شده است.

جمعی از نهادهای کارگری یزد با امضای طوماری خواستار شدند:
اموال غارت شده از تأمین اجتماعی باز پس گرفته شود
کارگری استان یزد به نمایندگی از جامعه کارگری استان، با امضای طوماری از رئیس مجلس نهم خواستند ضمن همکاری با کمیته تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی، زمینه مجازات متخلفان را فراهم کنند.

به گزارش ایلنا، در این طومار که به امضای حدود ۷۰ نفر از اعضای تشکلات کارگری استان همانند نمایندگان کارگری و شورای اسلامی کار در واحد‌های تولیدی استان یزد رسیده، آمده است: جامعه کارگران استان یزد اعم از شاغل، بازنشسته و مستمری بگیر، ضمن اعلام حمایت قاطع از هیات محترم تحقیق و تفحص مجلس؛ نتیجه به دست آمده و افشای تخلفات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی را مرهون همکاری و همه جانبه و خالصانه رئیس مجلس، اعضای هیات رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تلاش بی‌وقفه اعضای محترم کمیته تحقیق و تفحص به ویژه آقایان محجوب؛ دهدشتی و قاضی‌زاده در بخشهای ستادی، شستا و درمان تامین اجتماعی می‌داند.
در متن این طومار، امضاء کنندگان بر برخورد قانونی با سود جویان و فرصت طلبان و همچنین سوء استفاده کنندگان از اموال کارگران در صندوق تامین اجتماعی تاکید کرده‌اند و از کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند با ادامه و استمرار همکاری با اعضای کمیته تحقیق وتفحص مجلس، متخلفان سازمان تامین اجتماعی را با معرفی به دستگاه قضایی کشور به سزای اعمال خود برساند.
نویسندگان این نامه، در ادامه با تاکید بر باز ستاندن اموال کارگران از متخلفان، گزارش ارائه شده کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را نشان دهنده «حیف و میل‌های بی‌حد و حصر» اموال کارگران توسط مدیران رده بالا و کلان سازمان تامین اجتماعی دانسته‌اند، و تاکید کرده اند: این در حالی است که طبق گزارش و آمار سالانه منابع و مصارف سازمان که توسط‌‌ همان مدیران ارائه می‌شده است، تامین اجتماعی با کسری بودجه و سبقت مصارف از منابع و در نتیجه کمرنگ شدن خدمات درمانی و معیشتی بیمه شدگان را به دنبال داشته است.
پایان پیام

جلودارزاده در تحلیل خود از مواضع اخیر رییس سابق سازمان تامین اجتماعی:
بازی مرتضوی نخ‌نما شده است
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 29 آذر 92 آمده است : رئیس اتحادیه زنان کارگر کشور در خصوص ادعای جدید سعید مرتضوی مبنی بر گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: بازی آقای مرتضوی نخ‌نما شده است و حنایش رنگ باخته و این دست از ادعاها چیزی از اتهامات ایشان کم نخواهد کرد.
سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خود از مواضع اخیر سعید مرتضوی گفت: جامعه کارگری اثرات و خدمات ایشان را با پوست و خون خود احساس می‌کند. امروزه شاهد شکایت جامعه کارگری از ایشان به مسئولان قضایی و نمایندگان حوزه‌های انتخابیه‌شان هستیم که این نشان از عدم‌خدمت آقای مرتضوی به جامعه کارگری است.
عضو ارشد حزب اسلامی کار با بیان اینکه امروزه کارگران در شرایط سختی برخوردار هستند، اظهار داشت: یک کارگر برای گرفتن 500 هزار تومان باید ماه‌ها به دنبال گیر آوردن یک ضامن معتبر باشد. یک کارگر باید برای خرید دارو، مراجعه پزشک و حل مشکلات پزشکلی و درمانی خود هزینه‌های زیادی را خرج کند و این در حالی است که مقادیر هنگفتی از سرمایه‌های صندوق تامین اجتماعی که متعلق به جامعه کارگری است، به تاراج رفته و صرف اقداماتی شده که به نوعی موجب تباه شدن سرمایه‌های کارگران شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس ششم در ادامه افزود: مسئولان سازمان تامین اجتماعی باید از سرمایه‌های جامعه کارگری در راستای سودآوری و خدمت به جامعه کارگری استفاده کنند، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده، این است که نه تنها خدمتی صورت نگرفته بلکه روز به روز زندگی برای آنها سخت‌‌تر شده است.
رئیس اتحادیه زنان کارگر کشور در خصوص اینکه آقای مرتضوی مدعی شده است که گزارشی که از سازمان تامین اجتماعی در مجلس تهیه شده برای انتقام‌کشی از وی بوده است، گفت: آقای مرتضوی خود سال‌ها در یک کسوت قضایی و حقوقی حضور داشته است و چون از قانون خبر دارد می‌داند که نمی‌تواند ادعایی خارج از آن داشته باشد، اما این اظهار نظر و ادعا سیاسی و خارج از مباحث حقوقی است. گزارش تحقیق و تفحص بر اساس اسناد و مدارکی بوده که نه در مجلسی اصلا‌ح‌طلب بلکه در مجلس اصولگرا تهیه شده است.
جلودارزاده در ادامه تاکید کرد: بازی آقای مرتضوی نخ‌نما شده است و حنایش رنگ باخته و مطرح کردن آن برای مطرح شدن است و این دست از ادعاها چیزی از اتهامات ایشان کم نخواهد کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید دستگاه قضایی در برخورد با ایشان چگونه رفتار می‌کند، اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی همه افراد یکسان هستند و ما نیز خواستار اجرای قانون بدون در نظر گرفتن سابقه و جناح سیاسی فرد هستیم. گزارش تحقیق و تفحص مجلس بر اساس اسناد و مدارک است و باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.
پایان پیام
ھﺸﺪار ﺑه روزﻧﺎﻣه  ھﺎﯾﯽ ﮐه از ﻣﺮﺗﻀﻮی ﭘﻮل ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ

به نوشته سایت دولتی خبرگزاری دانشجویان ایران -  ایسنا سرویس رسانه های دیگر در  تاریخ29 آذر 92 آمده است : ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ آﮔﺎه در ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻔﺤﺺ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ رﺳﺎﻧﻪ ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻄﮫﯿﺮ ﺳﻌﯿﺪ ﻣﺮﺗﻀﻮیﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ھﺸﺪار داد ﮐﻪ در ﺻﻮرت اداﻣﻪ اﯾﻦ روﻧﺪ، ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻔﺤﺺ اﺳﻨﺎد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﮐﻼن درﯾﺎﻓﺘﯽآﻧﺎن از ﻣﺮﺗﻀﻮی را ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
ﺑﻪ ﮔﺰارش اﯾﺴﻨﺎ، ﺳﺎﯾﺖ ﺧﺒﺮی ﭘﯿﺎم ﻧﻮ ﻧﻮﺷﺖ: در ﭼﻨﺪ روز ﮔﺬﺷﺘﻪ و ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ اﻧﺘﺸﺎر ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺪارک و اﺳﻨﺎد ﺧﺪﺷﻪﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻔﺤﺺ ﻣﺠﻠﺲ درﺑﺎره ﻓﺴﺎد ﺳﻌﯿﺪ ﻣﺮﺗﻀﻮی در ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎر اﻓﮑﺎرﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮای ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻪ رﺳﯿﺪﮔﯽ اﯾﻦ ﭘﺮوﻧﺪه، ﺟﺮﯾﺎن رﺳﺎﻧﻪ ای ﺧﺎﺻﯽ دﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺷﺪه ﺗﺎ اﯾﻦ ﻓﻀﺎ را ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺳﻌﯿﺪﻣﺮﺗﻀﻮی ﺗﻠﻄﯿﻒ ﮐﻨﺪ.
در اوﻟﯿﻦ ﮔﺎم اﯾﻦ ﻓﻀﺎﺳﺎزی ﭼﻨﺪ رﺳﺎﻧﻪ از ﺟﻤﻠﻪ دو روزﻧﺎﻣﻪ ﮐﻪ از ﺑﺮﻧﺪ اﺻﻼح ﻃﻠﺒﯽ ھﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، در ﺣﺎلﭘﯿﮕﯿﺮی اﯾﻦ ﺧﻂ ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای روﺷﻦ ﺷﺪن اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﯿﻦ ﺳﻌﯿﺪ ﻣﺮﺗﻀﻮی و ﯾﮑﯽ از اﻋﻀﺎی ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ وﺗﻔﺤﺺ ﻣﺠﻠﺲ ﯾﻌﻨﯽ ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﻣﺤﺠﻮب ﻣﻨﺎﻇﺮه ﺑﺮﮔﺰار ﺷﻮد. اﯾﻦ ﺧﻂ ﺧﺒﺮی ﺑﻪ ﺗﯿﺘﺮ اﺻﻠﯽ روز ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯾﮑﯽ از اﯾﻦروزﻧﺎﻣﻪ ھﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪ.
در ھﻤﯿﻦ ﺑﺎره ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ آﮔﺎه در ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻔﺤﺺ ﺑﻪ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎر ﭘﯿﺎم ﻧﻮ ﮔﻔﺖ: «آﻗﺎی ﻣﺮﺗﻀﻮی زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ رﺋﯿﺲﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﺎ ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﮐﻼن ﺑﺮﺧﯽ رﺳﺎﻧﻪ ھﺎ را آﻟﻮده ﮐﺮدﻧﺪ. رﺳﺎﻧﻪ ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﻂ ﺧﺒﺮیﻣﻨﺎﻇﺮه آﻗﺎی ﻣﺮﺗﻀﻮی ﺑﺎ اﻋﻀﺎی ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻔﺤﺺ را ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺑﯿﺮون ﮐﺸﯿﺪن وی از زﯾﺮ ﺑﺎرﻓﺸﺎر اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ھﺴﺘﻨﺪ وﮔﺮﻧﻪ ﺗﺨﻠﻔﺎت آﻗﺎی ﻣﺮﺗﻀﻮی ﻣﺴﻠﻢ اﺳﺖ و وی ﻧﻪ در ﻣﻨﺎﻇﺮه ﮐﻪ در دادﮔﺎه ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺑﺎﺷﺪ»
وی اداﻣﻪ داد: «ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ھﺎ ﻧﮕﺮان اﯾﻦ ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺸﺎی اﺑﻌﺎد و ﺟﺰﺋﯿﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ ﭘﺮوﻧﺪه ﺗﺎﻣﯿﻦاﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮد ﮐﻪ ﭼﻪ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﮐﻼﻧﯽ از آﻗﺎی ﻣﺮﺗﻀﻮی ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. آن ھﻢ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ رﺳﺎﻧﻪ ھﺎی ﻣﻨﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظﻣﺎﻟﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﺑﻮدﻧﺪ، اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ھﺎ در ﻇﺎھﺮ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺪ ﻣﻨﺘﻘﺪ ﻓﻌﺎل ﺑﻮدﻧﺪ اﻣﺎ در ﺧﻔﺎ ﻣﺒﺎﻟﻎ آﻧﭽﻨﺎﻧﯽدرﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ»
وی اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ را ھﻢ اﺷﺎره ﮐﺮد ﮐﻪ اﮔﺮﭼﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺒﻠﻎ آﻧﭽﻨﺎﻧﯽ اﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ ھﺎ از ﻣﺮﺗﻀﻮی ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﻧﯿﺴﺖ اﻣﺎ اداﻣﻪﺗﻼش ﺑﺮای ﺗﻄﮫﯿﺮ ﻣﺮﺗﻀﻮی ﻋﺬر ﺑﺪﺗﺮ از ﮔﻨﺎه اﺳﺖ.وی در ﭘﺎﯾﺎن ﺑﻪ اﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ ھﺎ ھﺸﺪار داد ﮐﻪ در ﺻﻮرت اداﻣﻪ ﺗﻼش ﺑﺮای ﺗﺤﺮﯾﻒ ﭘﺮوﻧﺪه ﻣﺮﺗﻀﻮی و ﻗﻠﺐ اﻓﮑﺎرﻋﻤﻮﻣﯽ،ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻔﺤﺺ ﻟﯿﺴﺖ اﺳﺎﻣﯽ و ﻣﺒﺎﻟﻎ درﯾﺎﻓﺘﯽ آﻧﮫﺎ از ﻣﺮﺗﻀﻮی را ﺑﻪ ﻃﻮر دﻗﯿﻖ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و در اﺧﺘﯿﺎرﻣﺮدم ﻗﺮار ﻣﯽ دھﺪ.
اﻧﺘﮫﺎی ﭘﯿﺎم

600 کارگر در ساوه خواستار مجازات متخلفان تأمین اجتماعی شدند
جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته تامین اجتماعی شهرستان ساوه و زرندیه واقع در استان مرکزی با امضا طوماری خواستار پیگیری قانونی تخلفات مطرح شده در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی شدند.
به گزارش ایلنا، در این نامه که به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته شهرستان ساوه و زرندیه رسیده، آمده است: اینجانبان ضمن قدر دانی از تلاش اعضای کمسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که تمام توان خود را در راه حراست و پاسداری از اموال سازمان تامین اجتماعی بکار گرفته‌اند، از محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت محترم تدبیر و امید و دستگاه قضایی در زمینه برخورد با متخلفان استمداد می‌طلبیم.
در متن این طومار، امضاء کنندگان بر برخورد قانونی با سود جویان و فرصت طلبان و همچنین سوء استفاده کنندگان از اموال کارگران در صندوق تامین اجتماعی تاکید کرده و از رئیس دستگاه قضاخواسته‌اند، متخلفان سازمان تامین اجتماعی را به سزای اعمال خود برساند و اموال کارگران را به سازمان بازگردانند.
نویسندگان این نامه، در ادامه هر گونه تآدی و سود جویی از اموال سازمان تامین اجتماعی را غیر قانونی دانسته و در ادامه افزوده‌اند: سازمان تامین اجتماعی که تا کنون حیات خلوت سیاسیون بوده است باید از این وضعیت خارج شود و به عنوان سازمان بیمه گر، در زمینه ارائه خدمات درمانی و رفاهی در شأن بیمه شدگانش خدمت کند.
کارگران امضاء کننده طومار در بخش پایانی نامه خود همچنین از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خواسته‌اند در اسرع وقت ضمن برخورد قانونی با عاملان تخلفات صورت گرفته نسبت به شناسایی تمامی کسانیکه در سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری شستا با هدف سود جویی و حیف میل اموال وارد شده‌اند اقدام نمایند.
بدون شرح
محجوب در گفت‌و‌گو با «شرق» بررسی کرد
مناسبات مرتضوی و بابک زنجانی

 به نوشته روزنامه شرق در گفتگو با علیرضا محجوب در تاریخ 30 آذر 92 آمده است : مجلس نهم بالاخره پرونده تحقیق‌وتفحص از سازمان پرحاشیه تامین‌اجتماعی را به سرانجام رساند تا دستگاه قضایی علاوه بر پرونده «کهریزک»، بررسی انواع بذل و بخشش‌های سعید مرتضوی را در دستور کار قرار دهد. اما از تلاش پیگیرانه برخی برای رسیدگی به تفحص از تامین‌اجتماعی که بگذریم، گفت‌وگوی پیش‌رو، بنا دارد تا سکوت معنادار مجلس هشتم و تا حدودی نهم را مورد ارزیابی قرار دهد؛ سکوتی که به گفته رییس کمیته تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی به پیچیده‌تر و وخیم‌تر شدن اوضاع پرونده‌های مالی در این سازمان کمک کرده است.  سکوت مجلس هشتم در برابر تفحص از تامین‌اجتماعی هنوز برای خیلی‌ها معنادار است. کمیسیون اجتماعی وقت به ریاست آقای جعفرزاده از نیمه‌راه تحقیق‌وتفحص بازماند و نبود اعتبارات مالی را بهانه کرد، هر چند هیات‌رییسه از پرداخت صد‌میلیون‌تومان اعتبار برای ادامه کار به کمیته تفحص خبر داده بود. «علیرضا محجوب» تاکید دارد که اگر روند تفحص در همان مجلس هشتم از سازمان و شرکت شستا صورت می‌گرفت، کار به اینجا نمی‌رسید.  محجوب، چندان خوش مصاحبه‌ نیست؛ در طول گفت‌وگو یکی در میان از پاسخ دادن به سوال‌ها می‌گریزد، مدام باید ضبط خاموش و روشن شود تا او بتواند با صراحت برخی مسایل را بازگو کند، آن هم برای شخص خبرنگار و نه برای افکار عمومی. او البته ابعاد این تحقیق‌وتفحص را بسیار گسترده و پیچیده می‌داند و تاکید دارد که هر هلدینگ و شرکتی در تامین‌اجتماعی به تحقیق‌وتفحصی جداگانه نیازمند است، از پتروشیمی‌ها گرفته تا دیگر حیاط‌خلوت‌های این سازمان در«شستا».

‌‌ماجرای کارت هدیه مرتضوی به نمایندگان هنوز در هاله‌ای از ابهام است، اسامی هنوز غیرعلنی باقی مانده؟
ممکن است برخی مبالغ را دریافت یا پرداخت نکرده باشند، ما طبق اسناد مطالب را در گزارش آوردیم. برای نمونه آقای «شیرمردی» از ستاد نمازجمعه تماس گرفته و گفته به هیچ عنوان مبلغی دریافت نکرده. یا آقای «عباسی»، وزیر اسبق وزارت ورزش و جوانان گفته که خودش و وزیر اسبق کار، درخواستی برای دریافت مبلغ نداشته‌اند.
‌‌آیا از طرف رحیمی (معاون اول احمدی‌نژاد) تاکنون تماسی گرفته شده که مثلا ما این مبالغ را نگرفته‌ایم؟
خیر، تنها هیات‌مدیره آمدند و صحبت کردند، به ایشان گفتم مواردی که اعلام شده، مستند است. در دیدارهای پیشین با اعضای هیات مدیره سازمان به آنها گفتم که اگر اسناد درست نیست، بگویید ما روی اسناد کار نکنیم، آن موقع هنوز گزارش منتشر نشده بود. حتی به خود مرتضوی هم گفتم اگر نکته‌ای خلاف واقع آمده، شما بگویید و سند درستش را به ما بدهید اما نه هیات مدیره مخالفتی نشان داد و نه شخص مرتضوی.
‌‌پس تا به حال آقای «شیرمردی» از ستاد نماز جمعه و دو وزیر - آقای عباسی و شیخ‌الاسلامی- گفته‌اند که پولی دریافت نکرده‌اند؟
آقای شیرمردی گفتند که پول نگرفتند اما آقای عباسی گفتند من هیچ درخواستی برای دریافت وام ندادم.
‌‌ دریافت هم نکردند؟
چرا، مبالغی به ایشان پرداخت شده است.
‌‌ خب می‌توانستند نگیرند!
اینجا، مساله حقوقی می‌شود، ما هنوز از ایشان سند کتبی نداریم. ماجرا مثل آقای شیرمردی نیست. عباسی، گله‌مند است که با وجود تادیه مبلغ، اسم ایشان در گزارش ذکر شده، اما اینها صرفا مستندسازی است و از نظر هیات ما، موضوع تمام شده و پرونده‌ای فرستاده نمی‌شود. من قبلا هم گفتم اگر کسی مبالغش را تادیه کند، ما موضوع را تمام‌شده می‌دانیم.
‌‌ اما حالا ماجرای پرحاشیه کارت هدیه مرتضوی برای برخی نمایندگان مجلس ابهام دارد. سعید مرتضوی بارها به «شرق» گفته که شما اسامی را دارید و نمی‌گویید؟
خب، خودش اسامی را که به من داده، منتشر کند.
‌‌یعنی شما هیچ نام و نشانی از 37 نماینده ندارید؟
خیر، این را بارها گفته‌ام، اصلا شاید اسمی در کار نباشد، اگر بود، مرتضوی تا الان صدبار در سایت‌ها منتشر می‌کرد. وقتی نامی در میان نیست، اگر اسامی هم منتشر شود، مصداق «نشر اکاذیب» است و مرتضوی هم تبعات این وضعیت را به خوبی می‌داند.
‌‌در ویژه‌نامه «خورشید» موضع برخی نمایندگان درباره مرتضوی تمجیدگونه است. این اظهار نظرها گویای چیست؟
همان موقع مواضع «کمیسیون اجتماعی» مجلس روشن بود. «کمیسیون اجتماعی» مجلس نهم، ابتدا پذیرای نشست مشترک با آقای مرتضوی نشد و انتقاداتی هم در مورد موضع‌گیری‌هایی که اشاره کردید، وجود دارد. اما اینها برای ما«سند» نمی‌شود. ضمن اینکه نماینده در بیان نظرش آزاد است.
‌‌البته به جز آن یادداشت‌های تمجیدگونه، رییس «کمیسیون اجتماعی» هم در یک گفت‌وگوی مفصل از مرتضوی دفاع کرد. حالا اسم او پای گزارش کمیسیون آمده. این تناقض‌ها برای من خبرنگار سوال‌برانگیز است، برای شما چطور؟
 البته فکر می‌کنم ایشان- عبدالرضا عزیزی- مسیر حرکت و گفت‌وگوها را تصحیح کردند. برداشت من این است که بعضی در دوره‌ای عقایدی دارند و وقتی تعارضی می‌بینند، خودشان رفته‌رفته، رفتار و گفتارشان را تصحیح می‌کنند.
‌‌در آن دوره«کمیسیون اجتماعی» حاضر به برگزاری جلسه مشترک با مرتضوی نشد. چه دلیلی داشت که در آن شرایط حساس «کمیسیون اجتماعی» پذیرای مرتضوی نشود؟ آیا مجلس میزان خسارت به وجودآمده حتی به خاطر همان چند ماه سکوت یا طرفداری از مرتضوی را برآورد کرده است؟
به نظرم شاید برخی در «کمیسیون اجتماعی» در کوتاه‌مدت اشتباهی کردند اما دلیل عتاب و خطاب به مجلس نهم همین بود که مجلس خودش شاکی بود، متهم نبود. یعنی پیگیر تفحص بود. البته ایشان - عبدالرضا عزیزی- نظر متفاوتی با نظر ما داشتند ولی در عمل، نظر کمیسیون را اعمال کردند. بنابراین همکاران ما در مجلس نهم، جدیت داشتند و گزارش را در اسرع وقت خواندند. مجلس معتقد است آقای مرتضوی مجاز به این اعمال نبودند، تصمیم درباره خوب یا بدش دیگر به دستگاه قضا مربوط می‌شود.
‌‌اجازه بدهید، سوالم را به شکل دیگری مطرح کنم. در گزارش عریض و طویل شما هیچ اسمی از نماینده‌ای به میان نیامده؟ منظورم صرفا مجلس نهم نیست.
به شکل مشخص اسم نیاورده‌ایم اما به موضوعی در مجلس هشتم اشاره شده که همه چیز برای مسوولان مشخص است. در جایی هم، سوءمدیریت شده و هم رانتی به برخی افراد داده شده.
‌‌خب یعنی اینجا به نماینده مجلس اشاره شده؟
بنا نیست من جزییات بیشتری بگویم، اما یکی از مستندات ما درباره یک پرونده اقتصادی به عملکرد یک نماینده برمی‌گردد.
خب چرا جزییات را نمی‌گویید، شما که قرار نیست مثل آقای مرتضوی اسامی نماینده‌ها را فاش نکنید، اگر کسی اشتباهی کرده، باید مشخص شود. اگر هم نماینده‌ای اشتباهی نکرده و پولی نگرفته یا پول گرفته ولی خلاف قانون نبوده، خب بهتر است برای مجلس حاشیه‌سازی نشود.
 ما مستندات را به قوه‌قضاییه داده‌ایم، اجازه دهید خودشان به وقت مقتضی اعلام کنند. ما فقط اسامی را در گزارش ذکر کردیم. دادگاه باید مستندسازی کند.
‌‌در این مستندات اسم نماینده‌ای هم آمده؟
ببینید آنطور که مرتضوی می‌خواهد مجلس را خراب کند، هیچ «سند» خاصی نبوده که نماینده‌ای در آن متهم شده باشد، به جز یک مورد. به همین دلیل در گزارش اسم از پرونده و ماجرایی آوردم که مشخص است چه کسانی داخلش هستند چون در ادعاها و مصاحبه‌های آن‌زمان، این مورد مطرح شده است.
‌‌ببینید آقای محجوب؛ شما، نه درباره مجلس هشتم و عملکرد کمیته تفحص به صراحت حرف می‌زنید و نه درباره خطای برخی نمایندگان در طولانی‌شدن مدت‌زمان تفحص از تامین‌اجتماعی در مجلس نهم؟
با وجود برخی نقدها، عملکرد کلی مجلس نهم درباره پرونده مرتضوی را تایید می‌کنم، اما خب اگر از مجلس هشتم بپرسید، شاید حرف‌های دیگری بزنیم. در ضمن آقای مرتضوی، مطلقا بد نیست، گاهی هم شاید کارهای خوبی انجام داده اما در دوره مدیریتش در سازمان، حسب قانون، مجاز به «تصرف» نبوده اما خودش عکس این ماجرا فکر می‌کند. ما مدام می‌گوییم که نباید غیرقانونی عمل می‌کرد.
‌‌شما به‌طور قوی مجلس نهم را در رابطه با این پرونده تایید می‌کنید، دست‌کم حاشیه‌های ناگفته مجلس هشتم را بگویید؟
مجلس هشتم در زمان مدیریت آقای «ذبیحی» بر سازمان تامین‌اجتماعی خیلی سخت‌گیر بود. اغلب تفحص‌کنندگان، اعضای «کمیسیون اجتماعی» مجلس بودند. با وجود روحیه سختگیرانه ذبیحی، مجلس به دلیل نوع رفتار ایشان، او را غیرپاسخگو می‌دانست. تمام تلاش ذبیحی برای کمک‌کردن و کوچک‌کردن سازمان بود اما به هر شکل به دلایل مختلف تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی در مجلس هشتم و در دوران مدیریت آقای ذبیحی، کلید خورد. ذبیحی که رفت، حافظی به سازمان آمد. رفتار حافظی متفاوت بود و انگیزه‌ها برای تحقیق‌وتفحص متفاوت شده بود.
‌‌ مجلس با آمدن حافظی عقب‌نشینی کرد؟
برای مجلس؛ توقف تفحص خوب نبود؛ به این دلیل که از یک‌سو هم هزینه شده بود و از سوی دیگر مسایلی هست که بی‌ارتباط با هم نیست اما نمی
توانیم مستند در مورد آن ادله کنیم. نتیجه این مساله، این شد که به نظر می‌رسید مجلس در این موضوع عقب‌نشینی کرده و جو تحقیق‌وتفحص ناگهان فروکش کرد.
‌‌تاخیر در ارایه گزارش تفحص به هرج‌ومرج در «شستا» رسید. این هرج‌ومرج‌ها چه ضربه
های اقتصادی به سازمان زد؟
تنها در مورد سوءمدیریت شرکت «رایتل» ، سالانه هزار‌میلیارد‌تومان خسارت وارد شد.
‌‌یعنی می‌شد با تفحص به‌موقع، جلوی ضرر بخش‌هایی از سازمان تامین‌اجتماعی را گرفت؟
اگر در آن زمان، تحقیق‌ها انجام می‌گرفت کار به اینجا نمی‌کشید، جزییاتی که می‌بینید، اغلب در فضای بین تغییر دو دولت انجام گرفته، به این استناد که احتمالا بعدا کسی رسیدگی نمی‌کند.
‌‌به‌عنوان نماینده، این را نتیجه کم‌کاری یا قصور نمایندگان دوره‌های پیش نمی‌دانید؟
بله، البته آنها هم تقصیر را گردن هیات‌رییسه و کمبود منابع مالی می‌اندازند. هیات‌رییسه هم می‌گوید ما صد ‌میلیون‌تومان به کمیسیون تحقیق‌وتفحص پرداخت کردیم و گزارشی دریافت نکردیم. کمیسیون اجتماعی – مجلس هشتم – هم ادعا دارد که گزارش تفحص را نهایی کرده اما هیات‌رییسه می‌گوید که نتایج دیرهنگام تفحص، دیگر به کار ما نمی‌آمد.
‌‌ بخش عمده تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی مربوط به «شستا» است؟
بله، «شستا» حیات‌خلوت پول‌سازی برای برخی مسوولان تامین‌اجتماعی بود. واقعا در گزارش تفحص ما هم، حق مطلب ادا نشده، تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی به یک کار بلندمدت نیاز دارد. باور کنید برای هر هلدینگ و شرکت، تحقیق‌وتفحص جداگانه لازم است.
‌‌بیشتر موارد خلاف در هلدینگ‌ها شامل چه مسایلی می‌شود؟
گاهی توصیه‌ها بیشترین عوامل خلاف در شرکت‌های تابعه سازمان تامین‌اجتماعی بوده.
‌‌می‌شود منظورتان را مشخص‌تر بفرمایید؟
برای نمونه یکی از مدیران گفت فلان مقام مسوول کشور - از نهاد ریاست‌جمهوری- به ایشان به طور مرتب توصیه می‌کرده که چگونه مدیران سازمان را بچیند.
‌‌یعنی شخصی غیراز وزیر کار و مدیرعامل تامین‌اجتماعی؟
بله متاسفانه بیشترین دخالت‌ها از سوی مقام‌های خارج از مجموعه بوده. اگر نه، وزیر حق دارد امر و نهی کند یا مدیرعامل. اما بیشترین دخالت‌ها از بیرون از تامین‌اجتماعی صورت می‌گرفت.
‌‌آیا این افراد به جریان موصوف به انحرافی نزدیک هستند؟
همه اینها مطرح است و من وارد این تقسیم‌بندی‌ها نمی‌شوم. متاسفانه مجموعه‌ای که مرتضوی ایجاد کرده، مورد سوال است. چرا که وقتی تصمیمات هیات مدیره را در دو زمان حضور و عدم‌حضور ایشان بررسی کنیم، داده‌ها به شکل معناداری کاملا متفاوت است. یعنی او در برخی موارد کاملا متاثر عمل می‌کرده. گزارش‌های هیات بازرسی سازمان هم موجود است و اغلب علیه عملکرد مرتضوی است.
‌‌در دوره مدیریت یا پس از عزل؟
ما گزارش‌ها را پس از عزل ایشان دیدیم و گزارش‌های هیات بازرسی سازمان تامین‌اجتماعی را کنار گذاشتیم چرا که فکر می‌کردیم ممکن است بسیاری از این گزارش‌ها ابلاغ نشده باشد.
‌‌خب پس تکلیف مدیران وقت سازمان چه بوده، یعنی دستشان در عزل ونصب‌ها چقدر باز بوده؟
حتی در زمان حافظی و ذبیحی آنها گله داشتند که نمی‌توانند به راحتی اعضای مدیران شرکت‌ها را تغییر دهند.
‌‌در دور مرتضوی وضعیت چطور بود؟
فرقی نکرده بود، برخی مدیران می‌گفتند در ارتباط با عزل و نصب‌های سازمان تا 200 بار با آنها تماس گرفته شده.
‌‌200 مورد تماس از کجا بوده؟
دستگاه ریاست‌جمهوری.
‌‌خب مشخص‌تر بفرمایید، دستگاه ریاست‌جمهوری دستگاه عریض و طویلی است.
نمی‌شود اسم را مستقیم بگویم، اما آدرس مشخص است، همان آقایانی که اسامی‌شان در میان دریافت‌کنندگان کارت‌هدیه‌ها بوده.
‌‌و نقش شخص احمدی‌نژاد در تغییر مدیران تامین‌اجتماعی چه بوده؟
هیچ دستوری به اسم احمدی‌نژاد صادر نشد، خطای کلان احمدی‌نژاد انتصاب مرتضوی در تامین‌اجتماعی بود.
‌‌آسیب‌های نپرداختن به انتصاب‌ها و تفحص از «شستا» چه میزان آسیب مالی در برداشت؟
 تنها سوءمدیریت در شرکت رایتل، سالی هزار‌میلیارد‌تومان ضرر برای سازمان تامین‌اجتماعی به دنبال داشته، البته ضررها هنوز ادامه دارد، مجموع سرمایه‌گذاری‌های رایتل، معطل باقی ماند و تغییر مدیریت‌ها شرکت را به ورشکستگی کشاند. در مجموع شرکت‌های شستا و تمام سرمایه‌گذاری‌ها معطل ماند و مدیریت‌ها مرتب عوض می‌شد.
‌‌شرکت‌های دخیل در این حیاط‌خلوت چندتا بوده؟
حدود 200 تا، جزییات در گزارش آمده، برخی تک‌صندلی بوده‌اند و برخی چند عضو هیات‌مدیره داشتند.
‌‌در مورد پتروشیمی‌ها، ارقام مالی و افراد پشت‌پرده؟
اینها همان حیاط‌خلوت‌ هستند! تک‌تک این موارد نیازمند تحقیق‌وتفحص است.
‌‌در صحن یکی، دوبار به برخی صفحه‌های گزارش ویژه‌نامه «خورشید» ارجاع دادید که مجلس را زیر سوال برده، این گزارش‌ها و موضع‌گیری‌ها از کجا هدایت می‌شده؟
اعضا و مدیران برخی انجمن‌ها و شوراها در صفحه‌های 56 تا 58 این ویژه‌نامه، در متنی رییس مجلس را با الفاظ بدی عتاب و خطاب کرده‌اند، بعد می‌بینیم که نام این افراد در میان دریافت‌کنندگان کارت هدیه آمده. البته آنها ادعا کردند به عناوین دیگری از آنها امضا گرفته شده. به هر حال این ادعاست و من نمی‌توانم بگویم که درست است یا غلط. حدس ما این است که متن نامه برای آنها نوشته شده. متن بی‌ادبانه و جسورانه و هتاکانه است اما در عین‌حال شاه‌بیت‌های حقوقی دارد و نوشتن آن صرفا کار انجمن‌های کارگری نبوده، حتی اگر خودشان امضا کرده باشند.
‌‌آقای محجوب شما که چندان اطلاعات جزیی نمی‌دهید، فکر می‌کنید سرانجام این پرونده به کجا برسد، به‌ویژه با روش‌های خاصی که سعید مرتضوی دارد، همین حالا سندهایی رو شده که شما از تامین‌اجتماعی خانه گرفته‌اید، شاید اسناد دیگری هم در آینده رو شود. پیش‌بینی‌تان از آینده این پرونده چیست؟
شما هم جای آقای مرتضوی بودید، به دست و پا زدن می‌افتادید. ایشان همین حالا دو پرونده باز و جدی در دستگاه قضایی دارد. مجلس کارش را تمام کرده. البته پیشنهاد من این است که تفحص جداگانه برای هر کدام از هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در دستور کار قرار گیرد. اما ادامه، دیگر دست قوه قضاییه است. سعید مرتضوی تاوان اشتباهات خود را می‌پردازد. هر چند اقدامات مثبت او در ذهن می‌ماند.

بدون شرح
هاشمی: پرداخت «کارت هدیه» به مسوولان تاسف‌بار است

به نوشته روزنامه شرق در تاریخ 30 آذر 92 آمده است : آیت‌الله هاشمی با عنوان اینکه «مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر با رای‌شان نشان دادند که هوشیار هستند»، تاکید کرد: «باید پژوهشی درباره آرای مردم صورت گیرد.» او حضور در انتخابات را به‌دلیل عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان از دست داد؛ رد صلاحیتی که ناتوانی جسمی او علت اصلی این ماجرا اعلام شد. اما به نظر می‌رسد آیت‌الله آنقدر هم که گفته بودند پیر نشده است؛ سفر‌ها و حضورش در میان مردم با حوصله‌ای که از او انتظار نمی‌رفت شاهدی بر این ماجرا است. سیاستمدار کهنه‌کار با تاکید بر اینکه ایران در «توافق ژنو» هیچ امتیازی نداده، خبر داد که وزیرامورخارجه آمریکا به وزیرامورخارجه کشورمان گفته که تخلف آمریکا در ژنو را جبران می‌کنیم. هاشمی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به تخلفات انجام‌شده در سازمان تامین‌اجتماعی گفته که حاتم‌بخشی از حقوق بازنشستگان، پذیرفتنی نیست. این روزها مجلس پس از تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی از تخلفات تازه «سعید مرتضوی» در این سازمان پرده برداشته است. مرتضوی همچنین متهم اصلی پرونده «جنایت کهریزک» به حساب می‌آید. به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی در جمع طلاب، روحانیون، علما و فضلای استان کرمان، گفت: «هرکس دانسته یا ندانسته ارزش این قشر مورد احترام مردم را مخدوش کند، مرتکب گناهی نابخشودنی می‌شود.»
مردم حساب روحانیت اصیل را از مدعیان جدا می‌داند
این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «متاسفانه برخی از بزرگان روحانیت در حمایت از یک جریان ناشناخته، طریق تقدیس پیمودند و بالطبع تمام عملکرد منفی آن جریان به حساب روحانیت و حوزه علمیه نوشته شد.»هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: «مردم ایران پس از تخریب‌ها و توهین‌ها علیه روحانیت، در انتخابات اخیر از میان شخصیت‌های موجه و مورد تایید نظام، به تنها نامزد روحانی رأی دادند که نشان می‌دهد جامعه دینی، حساب روحانیت اصیل را از مدعیان جدا می‌داند.»
دوران تصویب صدها طرح در دوساعت گذشته است
هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: «اگرچه در چندسال اخیر با حرف‌های نسنجیده و رفتارهای شعاری، دیگران را علیه خویش تحریک کردیم، ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شرایط تغییر کرد و دنیا خواهان تجدید روابط با ایران است.»رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «امیدوارم علما و مسوولان استان با عقلانیت برای توسعه متوازن استان کرمان تصمیم‌گیری و عمل کنند که دوران تصویب صدها طرح در یک جلسه دو ساعته گذشته است.»
حاتم‌بخشی از حقوق بازنشستگان، پذیرفتنی نیست
او همچنین غارت بیت‌المال، به ویژه قشر زحمتکش کارگر در سازمان تامین‌اجتماعی را کاری بسیار زشت و به دور از فرهنگ مدیریتی دانست و گفت: «هیچ توجیهی پذیرفته نیست که از حقوق بازنشستگان مظلوم، به دلایل مختلف حاتم‌بخشی کنند.»رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتشار تدریجی برخی اسناد مربوط به فساد اداری در دولت گذشته و اعتراف یکی از مسوولان برای پرداخت کارت هدیه به مسوولان قوای مختلف را تاسف‌بار و به دور از شأن نظام اسلامی دانست و گفت: «خدا را شکر که مردم هوشیار ایران اشتباهات و گناهان افراد مدعی را به حساب دین و مذهب و نظام نمی‌گذارند.»
«کری» به ظریف گفته خلف وعده آمریکا‌ را جبران می‌کنیم
به گزارش «ایرنا» اکبر هاشمی‌رفسنجانی همچنین در دیدار با مردم کرمان در مصلای امام علی(ع) این شهر گفت: «وقتی وزیرخارجه آمریکا به وزیرخارجه ایران می‌گوید ما خلف وعده خود را جبران می‌کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد؛ یعنی عزم قدرت‌های غربی برای گفت‌وگوهای دوستانه با ایران جدی است.»او با ابراز امیدواری از اینکه دولت تدبیر و امید موفق شود تا تحریم‌ها را از بین ببرد، عنوان کرد: «ما بدون امتیاز گرفتن، امتیازی نمی‌دهیم و مراقب هستیم و به قول روحانی بازی برد برد است.»
مردم با رای به روحانی اعلام کردند که ما هوشیاریم
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام، آیت‌الله هاشمی در ادامه سفر به استان کرمان در دیدار با دانشگاهیان دانشگاه‌های آزاد اسلامی کرمان با اعلام این مطلب که «آرای انتخابات اخیر باید مورد پژوهش قرار گیرد»، گفت: «روستاییانی که انتظار می‌رفت در مقابل دریافت یارانه‌ها، رای دیگری داشته باشند، به کسی رای دادند که در دولت سابق هیچ مسوولیتی نداشت.»رییس مجمع‌ تشخیص‌مصلحت‌نظام خلف وعده، ارایه آمارهای غیرواقعی و افزایش بیکاری و رکود اقتصادی و بالاتر از آن رکود تورمی و افزایش هزینه معیشت مردم در جامعه را باعث رویکرد مثبت مردم به نامزد تفکر اعتدال خواند و گفت: «مردم با رای به آقای روحانی اعلام کردند که ما هوشیاریم.»هاشمی تغییر نگاه قدرت‌های غربی نسبت به ایران را به خاطر هوشیاری مردم در برگزیدن اندیشه اعتدالی در انتخابات و تدبیر رهبرمعظم انقلاب دانست و گفت: «وقتی ایشان رای مردم را حق‌الناس خواندند، هم موجی در داخل برای امیدواری و اعتماد مردم ایجاد شد و هم زبان غربی‌ها برای ایجاد شبهه در سلامت انتخابات بسته شد.»
شعارهای مخالفان و موافقان هاشمی
سفر آیت‌الله اما حاشیه‌هایی هم به همراه داشت؛ افرادی انگشت‌شمار که در مصلای کرمان به رسم دیرین شعار «مرگ بر آمریکا» سرمی‌دادند و پاسخ قاطع «مرگ بر افراطی» از سوی حاضرین دریافت می‌کردند. در مصلا اما حضور مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات، حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد کل کشور و حسین مرعشی رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی هم به چشم می‌خورد. پوستر‌های بنفشی که روی آن نوشته بود «بدخواهان بدانند هاشمی زنده است» و شعار «سلام بر روحانی درود بر هاشمی» دانشجویان در استقبال از رییس مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام هم با حضور او در دانشگاه آزاد کرمان از دیگر حاشیه‌های سفر او بود.

30 نفر از کارگران خدماتی شهرداری آبادان بیکار شدند
به نوشته روزنامه کاروکارگر در تاریخ 30 آذر 92 آمده است: یک فعال کارگری از تعدیل ۳۰نفر از کارگران خدماتی شهرداری منطقه دو آبادان به دلیل اتمام قرارداد کاریشان خبر داد.
محمد نظری، نماینده محوری کانون شوای اسلامی شهرستان آبادان، خرمشهر و اروندرود با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در شهرداری منطقه ۲ آبادان بیش از ۱۰۰کارگر خدماتی کار می‌کردند که از صبح سه‌شنبه بیست و ششم آذر ماه به ۳۰نفر از کارگران اعلام شده که با توجه به اتمام قرارداد کارشان فعلا بر سر کار خود حاضر نشوند. این فعال کارگری با اشاره به تلاش و از خودگذشتگی این کارگران در جریان سیل اخیر آبادان گفت: با توجه به اینکه شهرداری در طول سال تعداد زیادی از کارگران خدمات شهری خود را بازنشسته کرده و نیاز مبرم به تامین نیروی انسانی جدید دارد، بیکاری این کارگران توجیهی ندارد. به گفته نظری، اخراج این ۳۰ کارگر باعث نگرانی سایر کارگران خدماتی شهرداری آبادان شده، چرا که قرارداد کاری آنان نیز ۸۹ روزه منعقد شده و آنان نگرانند با خاتمه قرارداد به سرنوشت همکاران اخراجیشان دچار شوند.
قول شهردار برای بازگشت به‌کار اخراجی‌ها
در این زمینه محمدرضا ساکره، شهردار منطقه دو آبادان با تایید این خبر گفت: شهرداری منطقه دو در تلاش است این کارگران را مجددا بعد از کسب مجوز از استانداری به کار گیرد. او با اشاره به اینکه قرارداد این کارگران ۸۹روزه بوده، افزود: مجوز جذب ۳۰کارگر خدماتی در تاریخ ۲۵اردیبهشت ماه سال جاری از سوی استانداری صادر شده که تا این مدت شهرداری منطقه دو بر حسب نیاز، قرارداد این کارگران را تمدید می‌کرده است. شهردار منطقه دو آبادان با اعلام نیازمندی شهرداری به این کارگران خدماتی اظهار داشت: مجموع کارگران خدماتی و فضای سبز در سطح منطقه دو شهر آبادان حدود ۱۷۰کارگر است که به جز این ۳۰کارگر، باقی هم اکنون مشغول کارند. ساکره در مورد سرنوشت شغلی این ۳۰کارگر تعدیل‌شده گفت: این تعداد کارگر مطمئن باشند شهرداری منطقه دو تمام تلاش خود را برای اخذ مجوز به‌کارگیری مجدد آنان از طریق استانداری انجام می‌دهد و آنان برای طی شدن مسیر قانونی باید چند روزی را صبر کنند.

خوش ‌چهره در گفت‌وگو با ایلنا:
وجدان عمومی عذر مرتضوی را نمی‌پذیرد
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 30 آذر 92 آمده است :  نماینده پیشین مجلس از سوء استفاده برخی افراد از وقایع انتخابات 88 ابرازتاسف کرد و گفت: وجدان عمومی مردم دیگر عذر مرتضوی را نمی‌پذیرد.
محمد خوش‌چهره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهارات سعید مرتضوی در خصوص سیاسی‌کاری اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و اینکه وی تاوان برخورد با فتنه‌گران را پس می‌دهد، اظهار داشت: قطعا مردم نسبت به هر نوع انحراف مالی یا هر نوع فساد اقتصادی در بین مسئولین حساس هستند.
وی افزود: اکنون باید این واقعیت را بپذیریم که درباره سازمان تامین اجتماعی و وقایع مطروحه افکار عمومی حساس و درانتظار شفافیت بیشتر در این زمینه هستند. بنابراین هر نوع تحقیق و تفحص و هر نوع حساب‌کشی که منجر به شفافیت امور گردد به نفع نظام و مردم است.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: هر نوع واکنش تهاجمی از جمله متهم کردن نهادهای بررسی کننده یا نهادهای نظارت کننده نمی‌تواند توجیه عقلی و منطقی داشته باشد.
وی با بیان اینکه حتی بروز هر نوع خطا در قضاوت‌ها می‌تواند فرصتی برای پاسخگویی داشته باشد،‌اظهارداشت: بنا بر ضرب المثل مشهور فارسی آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. حتی در صورت خطای محاسبه گر، نظام فرصت پاسخگویی را از ما نگرفته است، به این اعتبار نباید شاهد این نوع برخوردها باشیم.
خوش چهره ادامه داد: باید جلوی استفاده ابزاری از انتخابات و فتنه 88 که توسط برخی افراد یا سلائق سیاسی مطرح می‌شود گرفته شود. به ویِژه در این روزها که نظام سلطه و در راس آن آمریکا به غلط معتقد است که اختلالات اقتصادی موجود ناشی از تحریم‌ها بوده و به این امر دل بسته‌اند. البته تحریم تهدیدی بود که به علت ضعف تصمیم گیری داخل و غفلت و جهالت در برخی سطوح این اختلالات را ایجاد کرده است.
این فعال سیاسی در ادامه افزود: این روزها شاهدیم که از انتخابات و فتنه 88 استفاده ابزاری می شود و گاهی مثلا در مجلس در بحث وزارت علوم گفته می شود که چون فلانی دوست کسی است که در وقایع 88 حضور داشته پس صلاحیت تصدی این مسئولیت را ندارد. این تفکر در شرایط فعلی می تواند انتخاب مدیران توانمند را با اخلال مواجه کند.
این نماینده مجلس هفتم در پایان با اظهار تاسف از این امر گفت: وجدان عمومی مردم دیگر این نوع عذرها را نمی‌پذیرد. خوب است دوستان ما این نوع ادبیات را به کار نبرند. آن را که حساب پاک است باید شادمان شود از اینکه دستگاه نظارتی مانند مجلس وارد شود و بررسی عملکردها بپردازد.
پایان پیام

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:
مجلس باید پرونده مرتضوی را به قوه‌قضاییه ارسال کند
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 30 آذر 92 آمده است :  یک وکیل دادگستری تاکید کرد: تاخیر مجلس در ارسال متن تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به قوه قضاییه باعث شده که آقای مرتضوی برای خود حقوقی قائل شود.
نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص اظهارات سعید مرتضوی درباره سیاسی کاری نمایندگان در جریان تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: آقای مرتضوی قافیه را تنگ دیده و ازاین بابت سخنانی می‌گوید، نباید زیاد به این نوع اظهارات اهمیت داد.
وی افزود: یک هیات تحقیق و تفحص متشکل از نمایندگان سوگندخورده مجلس اقدام به جمع آوری مدارکی کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها در داخل سازمان موجود بوده و البته به نظر می‌رسد که برخی از این اسناد نیز در اختیار شخص آقای مرتضوی است.
این حقوقدان با بیان اینکه اگر چنین امری صحت داشته باشد عملی قانونی نبوده، گفت: آقای مرتضوی روزی یکی از روزنامه‌نگاران را به علت در اختیار داشتن بولتنی که در داخل روزنامه موجود بوده به حبس محکوم کرد. این روزها باید پرسید ایشان چگونه می‌تواند تا به این اندازه دقیق به اظهارات دیگران درباره اسناد سازمان پاسخ دهد؟ آیا این اسناد از سازمان خارج شده و در اختیار ایشان است؟ اگر نیست ایشان چگونه با این دقت می‌تواند پاسخ دهد؟ ایشان که فعلا سمتی در سازمان ندارد و قانونا نمی تواند، اسناد داخل سازمان را در اختیار داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه آقای مرتضوی باید پاسخگوی موارد مطروحه در متن گزارش باشد و بتواند به طور مثال ادعای پرداخت مبالغی را که مطرح شده را با اسناد و مدارک ابطال کند، تصریح کرد: مجلسی که به گفته حضرت امام (ره) در راس امور است برابر اصل 76 قانون اساسی به وظیفه قانونی خود عمل کرده است و تحقیق و تفحص در زمره حقوق اولیه مجلس است.
این وکیل دادگستری افزود: مجلس می‌گوید که قصد دارد از متن گزارش تحقیق و تفحص شکواییه‌ای تهیه کند و به قوه قضاییه ارسال نماید، درحالیکه قانون به هیچ وجه چنین اجازه‌ای نداده است. مجلس باید متن گزارش را به قوه قضاییه ارسال کند.
احمدی تاکید کرد: تاخیر در ارسال گزارش تحقیق و تفحص به وسیله مجلس که تخلف آشکار است و مسئولیت آن به عهده هیات رییسه است باعث متجری شدن مرتضوی شده است، امروز وی چنین می‌گوید و شاید فردا کل ادعای گزارش و نمایندگان را تکذیب کند.
این وکیل پایه یک دادگستری در پایان اظهاراتش با اشاره به استقلال مجلس اضافه کرد: برابر ماده 200 آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان ملت باید پرونده را به دادگستری ارسال کنند. این اقدام مجلس از شایعه پراکنی‌ها جلوگیری می‌کند. اکنون مجلس از حدود اختیارات خود کم گذاشته و همین تاخیر موجب شده که آقای مرتضوی حقوقی را برای خود قائل شود.

پایان پیام

هیچ نظری موجود نیست: