گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۹۳ اردیبهشت ۷, یکشنبه

وبلاگ انجمن فرهنگی و اجتماعی اندیشه : بابک زنجانی هیاهویی برای هیچ!

زنجانی 5 چک دیگر برای امسال نزد مسوولان دارد
چک 2‌میلیارددلاری بابک زنجانی نقد نشد
به گزارش روزنامه شرق، آمنه شیرافکن در تاریخ یکشنبه 7 اردیبهشت 93 آمده است : مهلت به سرآمد و هیچ پولی به حساب وزارت نفت نیامد. به این ترتیب تا به اینجای کار کماکان جیب طلبکاران زنجانی خالی است و او در شرایطی روزهایش را در زندان اوین سپری می‌کند که تامین‌اجتماعی و وزارت نفت، کماکان اندر خم دریافت مطالبه و چک‏ها مانده‌اند.

عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس، چک‌های زنجانی را «کاغذپاره» می‌خواند و می‌گوید: «چک ششم اردیبهشت او وصول نشده. زنجانی برای همین سال‌جاری پنج چک در دست نهادهای دولتی دارد اما هیچ‌کدام از این چک‌ها وصول نخواهد شد. تا دیر نشده باید سراغ گردانندگان اصلی زنجانی رفت. زیرا انتظار برای وصول این چک‌ها سرابی بیش نیست.» کاغذپاره‌بودن چک‌های زنجانی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که یادآوری کنیم پیش‌تر سندی که زنجانی برای پرداخت بدهی خود به وزارت نفت در اختیار «کمیسیون اصل 90» قرار داده بود، در نهایت جعلی از کار درآمد. عضو «کمیسیون انرژی مجلس» همچنین از تغییر روند تیم پیگیر پرونده به «شرق» خبر داده: «خوشبختانه ضرورت کشف پشت‌پرده و بازیگران اصلی پرونده زنجانی فرا رسیده و همه نهادهای مسوول در این پرونده می‌دانند که برای رسیدن به منابع مالی او چاره‌ای جز واقع‌بینی در این پرونده وجود ندارد.»سلطانی از آنچه تا به امروز بر روند نظارت بر پرونده زنجانی رفته انتقاد دارد و می‌گوید: «با این روندی که تا به امروز طی شده، منابع مالی زنجانی در خارج از کشور هر روز به سود بیشتری می‌رسد و ما هنوز داریم در داخل کشور دور خودمان می‏چرخیم. واقعیت این است که زنجانی تمام این مدت دروغ گفته. او پولی در ایران ندارد. پول را به موقع به خارج از کشور منتقل کرده و حالا هم سودش را می‌برد. وقتی می‌گویم او، منظورم آنهاست. بنابراین فاز بعدی پیگیری پرونده زنجانی باید متمرکز بر دست‌اندرکاران پرونده زنجانی باشد. نه اینکه تنها اسم او تکرار شود.»او همچنین ابراز امیدواری می‌کند که «در آینده‌ای نزدیک اطلاعاتی از برخی افراد و نهادهای حمایت‌کننده زنجانی برای افکار عمومی مشخص شود. چراکه اگر اینطور نشود، مردم اعتمادشان را به ما از دست خواهند داد. یعنی مردم سوال‌شان این است که واقعا مسوولان ما متوجه این ماجرا نمی‌شوند که این سطح از تخلف مالی با محوریت یک فرد صورت نگرفته است.»عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین تاکید دارد که دستگاه‌های نظارتی باید اسامی افراد و نهادهای دولت گذشته و مقصر در پرونده زنجانی را اعلام کنند.

روایت عجیب جهانگیری از 30‌هزار‌میلیاردتومان تخلف زنجانی
زنجانی و زمزمه‌هایی از شبکه حمایتی پشت او، روی خط خبرهای ایران‌اند. «فارس» خبری از معاون اول رییس‌جمهوری نقل کرده که نشان می‌دهد ارقام تخلف مالی زنجانی بیش از آن چیزی است که حتی بشود فکرش را کرد. به نوشته «صدا» اسحاق جهانگیری گفته که «بابک زنجانی 30‌هزار‌میلیاردتومان از تامین اجتماعی پول گرفته و خورده و ردی به‌جا نگذاشته.»البته سخنان معاون اول روحانی روز گذشته در جمع کارگران با تغییر جهت به سمت‌وسوی ارقام دیگری رفت. او که به مناسبت روز کارگر سخنرانی می‌کرد نامی از زنجانی نیاورد اما به فساد مالی گسترده در دولت پیش اشاره کرد و اینکه فردی که معرف حضور همه شما هست، از همین تامین اجتماعی 17‌هزار‌میلیاردتومان چک گرفته و هنوز پس نداده است. بنابراین احتمال دارد که نقل‌قول از جهانگیری در جلسه حزب کارگزاران غیردقیق بوده باشد اما هیچ مقامی تاکنون این خبر را تکذیب یا تصحیح نکرده و هنوز روشن نیست که 17‌هزارمیلیاردتومان اعلام‌شده توسط معاون اول در روز گذشته مجموع بدهی بابک زنجانی به تامین اجتماعی است یا بخشی از آن یا صرفا اشاره به چک تامین‌اجتماعی بوده است، اما اگر بخواهیم به آمار 30‌هزار‌میلیاردتومانی منتسب به جهانگیری استناد کنیم، رقم اختلاس سه‌هزار‌میلیاردتومانی خاوری، در پرونده بابک زنجانی، ضربدر10 شده و گویا آب از آب تکان نخورده است.

نگرانی از خروج برخی چک‏ها از ایران
اما اگر مستند ما حرف‏های روز گذشته جهانگیری و روایت 17‌هزار‌میلیاردتومان چک باشد، باید اینطور تحلیل کرد که ماجرای چک‌های در اختیار زنجانی می‌تواند خطرساز باشد. علیرضا محجوب نگرانی‏اش درباره این چک را اینطور تحلیل می‌کند: «نگرانی اصلی من این است که زنجانی این چک‌ها را بیمه کرده باشد یا اینکه چک‌ها از کشور خارج شده و در اختیار برخی سازمان‌ها قرار گرفته باشد.»از این جهت می‌توان نتیجه گرفت که سخن روز گذشته جهانگیری درباره چک 17‌هزار‌میلیاردتومانی صحت دارد که دی سال 92 یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس نیز به همین چک اشاره کرده بود و اینکه چک در اختیار زنجانی بوده و هنوز به تامین اجتماعی بازنگشته است. حالا ماجرای چک‏های در اختیار زنجانی به سریال ادامه‌داری تبدیل شده که پایان ندارد. زنجانی تا پایان 93 قرار است پنج چک دیگر را پاس کند؛ چک‌هایی که کمتر‌کسی به نقدشدن آنها امید بسته است.
ضرورت افشای پشت‌پرده زنجانی
قاصدان دستگاه نظارتی از ترکیه، تاجیکستان و مالزی بازگشته‌اند و خبرها چندان خوش نیست. رییس کمیسیون اصل 90 خبر داده که اصلا هیچ منبع مالی‌ای از زنجانی در خارج از کشور بلوکه نشده بود و همه اینها بیش از هر زمان دیگری نگرانی دستگاه‌های مختلف طلبکار از زنجانی را افزایش می‌دهد. زنجانی میلیاردها چک از سازمان تامین‌اجتماعی داشته و حالا چهار، پنج چک آن در اختیار وزارت نفت است و سوال اصلی این است که وزارت نفت چطور این چک‌ها را به‌عنوان ضمانت پذیرفته است. به‌ویژه اینکه چک دومیلیارددلاری او هم امروز پاس نشده است.چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای پیش‌روی بابک زنجانی نیست، مگر اینکه پرده‌ها کنار رفته و مرتبطان و بانیان اصلی زنجانی مشخص شوند. زنجانی در این‌همه تخلف‌های مالی یک‌تنه پیش نیامده و این را هر عقل سلیمی می‌داند. شاید آنطور که عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته، فرصت آن است که از تاکید بر نام زنجانی کنار رفته و از مسوولان و نهادها بخواهیم تا صریح‌تر درباره پشت‌پرده سخن بگویند که بارها از سوی نمایندگان مجلس مورد تاکید قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: