گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۴۰۲ آبان ۲۰, شنبه

امیرجواهری لنگرودی : یادداشت شماره‌ی ۴ درباره‌ی آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد در لنگرود

یادداشت شماره‌ی ۴

 درباره‌ی آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد در لنگرود 

  امیرجواهری لنگرودی   


این آسمان غم زده غرق ستاره هاست!

می‌گویند: ماه زیر ابر پنهان نمی‌ماند. آتشی که در شهر لنگرود و حومه بر جان خانواده‌ها و زنان و مردان شهر و روستاهای اطراف افتاد، هر روز ابعادش روشن‌تر و سایه‌ی نگون بخت یأس و بی اطلاعی و بی خبر نگهداشتن مردم به کنار می‌رود و مسببان و مسئولین اصلی  توسط جوانان شهر پیدا و افشا می‌شوند و به دام می‌افتند.

 

پنج سال پیش دقیقا در تاریخ پنجم اسفند ۱۳۹۷ با انتشار ویدئوی ضرب و شتم معتادان در کمپ «گام اول رهایی» در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، پرده از رفتار ضد انسانی و خشونت آمیز این کمپ ترک اعتیاد در لنگرود برداشته شد .


این فیلم کوتاه در سه دقیقه و سه ثانیه با عنوان: «انتشار فیلم هولناک از شلاق زدن معتادان در کمپ گیلان» هنوز در خروجی این خبرگزاری در دسترس است.

رکنا نوشت: «فیلم شکنجه و ضرب شتم بسیار ناراحت کننده معتادین در کمپ ترک اعتیاد گام اول رهایی لنگرود گیلان را ببینید». (۱)


آنانی که دست اندرکار این کمپ یا مؤسسه بودند با لطایف الحیلی به تکذیب این فیلم برآمدند وآنگاه که خبرنگاری آنرا در مقاله‌ای جا داد، همه‌ی دست اندرکاران استانی و شهری به انکار آن بر آمدند و مدعی شدند؛ در اساس در گیلان چنین کمپی وجود ندارد!

امروزکه جنایت آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد یا همان زندان دربسته «موسسه گام اول رهایی - لنگرود» با ضرب و شتم صورت گرفته در این موسسه بر همگان آشکار شد جا دادن گوشه‌ای از آن فیلم در کنار عکس مدیر این مؤسسه و تابلوی نصب شده بر بالای سرش نشان می‌دهد که شلاق و فلک بستن عصر قجری معتادین، به عینه در همین کمپ به وقوع پیوسته است.

درثانیه‌های نخست دقیقه‌ی دوم ویدئوی منتشر شده لحظاتی دوربین به سمت قاب عکس جواز مؤسسه بر دیوار می‌گردد که عکس خامنه‌ای و مدیر کمپ؛ که حالا می‌دانیم نامش «محمد حیدری» است در آن قاب دیده می‌شود. او به همراه دیگر مالک کمپ با نام خانوادگی «کشاورز» که گفته می‌شود باجناق نماینده‌ی فاسد لنگرود درمجلس، پرویز محمدنژاد قاضی محله است، مدت‌هاست علی‌رغم اخطار‌های سازمان بهزیستی و شکایات فراوانی که درباره‌ی وضعیت وخیم نگهداری از معتادان در کمپ وی وجود دارد به پشتوانه‌ی همین ارتباطات با نماینده‌ی مجلس، مؤسسه‌ی خود را فعال نگهدارند.

پس از فاجعه‌ی آتش سوزی کمپ نیز که منجر به کشته شدن ۳۵ جوان بستری در آن و سوختن چندین تن دیگر شده است، همین به اصطلاح نماینده‌ی مجلس اسلامی با اعمال نفوذ و ارتباطات خود مانع از حضور و اطلاع رسانی خبرنگاران مستقل و دادخواهی خانواده‌های سوگوار قربانیان شده، فضای شهر و اطراف کمپ را امنیتی کرده‌اند و جلوی اعتراض خانواده‌ها و مردم و بیان حقایق درباره‌ی این فاجعه را می‌گیرند و از رسانه‌های حکومتی اطلاعات ضد و نقیض منتشر می‌کنند.

باید افزود ؛ به نقل از سایت رادیو زمانه آمده است : (۲) وزیرکشور آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود را «عمدی» خواند

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که عمدی‌بودن آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود که منجر به کشته‌شدن ۳۵ نفر شد «قطعی» است.

وحیدی افزود: «بر اساس شواهدی که در صحنه بود، دو احتمال وجود داشت؛ یک احتمال اینکه این حادثه در اثر سهل‌انگاری رخ داده و دیگری اینکه از بیرون صحنه کسی آمده و به‌طور عمدی این حادثه را رقم زده باشد‌
به‌گفته او بررسی فراجا نشان می‌دهد که یک جسم از خارج به مجموعه وارد و منجر به آتش‌سوزی شده است. وحیدی همچنین از دستگیری یک متهم در این رابطه خبرداد و مدعی شد که او «اعترافاتی داشته و مشخص شد شروع آتش‌سوزی با دخالت فرد مذکور بوده که سابقه اعتیاد داشته و در همین کمپ سابقه بستری داشته است».

رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله «فارس» و «ایرنا» چهارشنبه ۱۷ آبان از دستگیری یک مرد ۲۸ ساله خبر دادند و نوشتند او «در اعترافات اولیه خود عنوان کرد که حوالی ساعت ۵ بامداد روز حادثه با بنزینی که از قبل تهیه کرده بود از دیوار پشت کمپ وارد ساختمان شده و اقدام به آتش زدن آن کرده است». آن‌ها همچنین انگیزه این شخص را اختلافات شخصی با مسئولان مرکز عنوان کردند....حوالی ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح جمعه ۱۲ آبان، یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود واقع در شرق گیلان دچار آتش‌سوزی شد که به کشته شدن ۳۵ نفر و زخمی شدن ۱۴ تن دیگر انجامید.  درادامه‌ی پیگیری‌ها درباره‌ی این جنایت فاجعه‌بار در یادداشت‌های آتی بیشتر می‌نویسیم...

andishe.gbg@hotmail.com

جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳

منابع:

(۱) یک نمونه ازظلم و تعدی به معتادین « کمپ ترک اعتیاد - لنگرود»را پیشتر سایت رکنا گزارش کرده است:                                         https://bit.ly/3uazdJ9

 (۲) سایت رادیو زمانه ، وزیر کشور آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود را «عمدی» خواند، ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 

https://www.radiozamaneh.com/news/10-11-2023/#rz-789606  

هیچ نظری موجود نیست: