گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

در ادامه اخبار 18 تیر چند خبر رسیده به وبلاگ اندیشه

اعتراضات مردم به نقاط مختلفی تهران گسترش یافته است :
فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران گزارش می دهند:
بنابه گزارش رسیده از تهران، تعداد زیادی از مردم و جوانان در حال حاضر بسوی میدان آزادی در حرکت هستند. مردم و جوانان از طرف میدان آزادی و توحید و سایر خیابانها که قصد داشتند به سوی میدان انقلاب بروند و در آنجا اجتماع خود را برگزار کنند با انبوهی از نیروهای سرکوبگر مواجه شدند و راه آنها را سد کردند. گفته می شود مسیر توحید به سوی انقلاب بصورت کامل توسط سرکوبگران بسته شده. مردم و جوانان مسیر خود را عوض کردند و به سوی میدان آزادی در حال حرکت هستند. گزارشهایی حاکی از تجمع مردم در میادین مختلف شهر است. همچنین لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شود. اعتراضات بصورت متمرکز نمی باشد بلکه در سطح شهر پراکنده شده است. جوانان با شعارهایی مانند مرگ بر دیکتاتور و نترسید نترسید ما همه با هم هستیم به اعتراضات خود ادامه میدهند. نیروهای گارد ویژه، سپاه پاسداران، بسیج و لباس شخصی ها بصورت بسیار گسترده ای در خیابانها تهران حضور دارند. آنها با باتوم و گاز اشک آور بسوی مردم حمله می کنند و مردم را مورد ضرب وشتم خود قرار میدهند. همچنین هلی کوپترهای نظامی بر فراز خیابانهای تهران به پرواز در آمده اند.
این گزارش می افزاید: تعداد زیادی از جوانان و دانشجویان در میدان انقلاب تجمع کرده اند و دست به اعتراض زده اند. ااز خیابان آزادی و فردوسی و نقاط مختلف مردم به سمت میدان انقلاب در حال حرکت هستند . جوانان شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» می دهند. درگیری ها در میدان انقلاب از شدت بیشتری برخوردار است. تعداد زیادی از نیروهای سرکوبگر در خیابانها مستقر شده اند و تعداد آنها بسیار زیاد می باشد و در مواردی به جوانان حمله می کنند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهند. نیروهای انتظامی اقدام به پرتاب گاز اشک آور بسوی تجمع کنندگان کرده اند.
تعطیلی مغازه داران در بخشهای مرکزی شهر تهران
تعدادی از بازاریان مناطق تهران به مناسبت ۱٨ تیر روز سرکوب خونین دانشجویان و مردم ایران از ساعت یک بعد از ظهر به بعد اقدام به بستن مغازه های خود نمودند. آنها با این اقدام اعتراض خود را نسبت به سرکوب خونین دانشجویان و مردم ابراز می دارند.
اگر چه امروز پنجشنبه است و بیشتر خرید و فروش ها در این روز انجام میشود و فروشگاهها تا پاسی از شب باز هستند اما به مناسبت ۱٨ تیرکلیه فروشنده های بازارهای میوه و تره بار وابسته به شهرداری منطقه ۱۰ از ساعت ۱٣:٣۰ بازار را تعطیل کرده اند. ٨۰ درصد مغازه ها و پاساژهای خیابان رودکی واقع در منطقه ۱۰ از ساعت ۱۵، ۹۰ درصد فروشگاهها و پاساژهای اصلی صادقیه و ستارخان، ۹۰ درصد فروشگاههای انقلاب که مرکز اصلی خرید و فروش کتاب و لوازم پزشکی است و فروشگاهها و پاساژهای خیابان ولی عصر و پاساژ اصلی مرکز خرید و فروش کامپیوتر در ولی عصراز ساعت ۱۴، ۷۰ درصد فروشگاهها و مراکز اصلی خرید خیابان جمهوری و شانزلیزه ازساعت ۱٣ و پاساژ بزرگ بازار رضا در توپخانه تعطیل کرده اند.
در اطراف دانشگاه تهران درگیری رخ داد
بی بی سی گزارش می دهد :
با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمعی به مناسبت دهمین سالگرد حوادث ۱٨ تیر، اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان در اطراف دانشگاه تهران منتشر شده است. منابع مختلف خبری از حرکت چند صد نفر از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند. خبرگزارش آسوشیتدپرس معترضان را "صدها زن و مرد جوان" خوانده و در گزارش خود نوشته اعتراض در شرایطی انجام شد که شمار زیادی از نیروهای انتظامی در کنار لباس شخصی ها و بسیج در چهار راه های مختلف خیابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند. خبرگزاری فرانسه که پیش از بروز این حادثه، فضای این منطقه از شهر تهران را پر تنش و متاثر از حضور نیروهای ضدشورش توصیف کرده بود، از شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان خبر داده است. خبرگزاری رویترز هم از زبان یک شاهد عینی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمایت از میرحسین موسوی خبر داده است. رویترز به نقل از دیگر شاهدان عینی اعلام کرد نیروهای امنیتی در برخی از میادین دیگر شهر تهران حضوری گسترده دارند. این تجمع در شرایطی رخ داد که اسماعیل احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی ایران یک روز قبل اعلام کرد درخواستی برای برگزاری تجمع یادبود حوادث ۱٨ تیر ۱٣۷٨ دریافت نشده و هشدار داد پلس با هرگونه تجمعی مقابله خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: