گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

خبر های رسیده از ایران به وبلاگ اندیشه را با هم بخوانیم

شادی صدر در برابر چشمان یاران خود ربوده شد :
کميته گزارشگران حقوق بشر شادی صدر، وکيل، حقوق دان و فعال حقوق زنان، که به همراه تعدادی از اعضای گروه ميدان زنان، پياده در خيابان کريم خان در حال رفتن به نماز جمعه بود با حمله نيروهای لباس شخصی مواجه و به اجبار به داخل يک پژو منتقل شد. حاضرين در محل سعی داشتند او را از دست نيروهای لباس شخصی برهانند اما آنها وی را با خشونت به داخل ماشين کشيدند به صورتی که مانتو و روسری او از تنش خارج شد. اين افراد هيچ حکم و حتی توضيحی مبنی بر تعلق آن ها به ارگان خاصی ارائه ندادند و وی را ربودند. ناظران همچنين وجود يک ماشين بنز ديگر را تاييد کردند که احتمالا برای دخالت در صورت بروز درگيري، ماشين پژو را همراهی می کردند. شادی صدر، بنيان‌گذار سازمان مردم‌نهاد غير انتفاعی راهی ، از موسسان وب‌گاه‌های زنان ايرانی و ميدان زنان، و از اعضای فعال کمپين ,قانون ِ بي‌سنگسارو همچنين عضو کمپين‌های ,نه به طرح امنيت اجتماعی ، تحصيل سهم من نيست، حق من است نه! به لايحه حمايت از مردان در خانواده,، ,دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها،اعتراض به فشارهای غيرقانونی عليه فعالان جنبش زنان ومادر من، وطن من منشوری از آن خود،(منشور زنان ايرانی) است.
می گویند؛ جمعيت میلیونی به خيابان ها آمده اند :
با اين که شمار شرکت کنندگان در اعتراضات امروز که به بهانه شرکت در نماز جمعه تهران صورت گرفت اعلام نشده است, اما بسياری از گزارشات مستقيم اعتراضات امروز تهران, از حضورانبوه جمعيت در خيابان های تهران خبر داده اند. در برخی گزارش های اوليه تاييد نشده ميزان جمعيت تا يک ميليون نفر تخمين زده شده است. جمعيت از دانشگاه تهران تا ميدان انقلاب به چشم می خورد.
نماز جمعه امروز تهران به خشونت كشيده شد:
خبرگزاری هرانا: نماز جمعه امروز تهران به امامت هاشمى رفسنجانى و با حضور مير حسين موسوى و مهدى كروبى و حاميان آنها با ضرب و شتم نيروهاى انتظامى و لباس شخصى به خشونت كشيده شد. نمازگزاران و معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری از ساعت حدود 11 ظهر به قصد شركت در نماز جمعه به سمت دانشگاه تهران حركت كردند كه با در هاى بسته اين دانشگاه رو به رو شدند. حاضرين در جلوى دانشگاه تهران بيان مى كردند كه درب مصلاى دانشگاه تهران از ساعت 10 صبح بسته شده بود و اجازه ورود افراد براى اقامه نماز داده نمى شد. با اين حال مردم معترض به صورت آرام به سمت درب اصلى حركت كردند و با شعارهايی با مضامين درخواست آزادی زندانيان سياسي، اعتراض به دولتهای چين و روسيه، اعتراض به نتايج انتخابات و بعضا حمايت از کانديدای مورد علاقه خود اعتراض خود نسبت به وقايع اخير را ابراز داشتند. اين شعارها و اعتراضات آرام تا پيش از شروع سخنرانى آقاى هاشمى رفسنجانى رياست مجلس خبرگان رهبرى به صورت كاملا مسالمت آميز و آرام ادامه داشت اما با اعلام آغاز سخنرانى ايشان نيروهايى با عنوان پليس پيشگيرى نيروى انتظامى و يگان ضد شورش با باتوم ، گاز اشك آور و شليك گلوله هاى پلاستيكى به معترضين حمله كردند كه در اين بين تعدادى از مردم زخمى شدند. با حمله نيروهاى انتظامى كه تمامى آنها فاقد اتيكت نام و مشخصات بودند و نيروهاى ضد شورش صورت خود را با ماسكهاى مشكى پوشانده بودند مردم ابتدا به خيابانهاى اطراف و سپس به سمت پل كالج ( حافظ ) حركت كردند كه پس از پارك دانشجو جمعيت از سوى نيروهاى لباس شخصى و نيروهاى پسيجى با كاور نيروى انتظامى و سپرهاى پليس مورد ضرب و شتم و برخورد قرار گرفتند. اين در حالى بود كه شاهدين در صحنه بيان داشتند كه بسيارى از نيروهاى بسيج سنى كمتر از 18 سال داشتند و سلاح آنها بيشتر باتوم هاى پلاستيكى و چوبى و حتى ميله هاى آهنى آب بود. تا زمان مخابره اين گزارش اطلاعی از آمار زخمى ها و بازداشت شدگان احتمالى در دست نيست و با تداوم اعتراضات افزايش خشونت محتمل است.
دستگیری به نقل از خبرگزاری دولتی فارس :
محسنی اژه ای وزير اطلاعات از دستگيرى عده اى از گردانندگان سايت آينده و جمهوريت خبر داد . وی گفت: دستگاه اطلاعاتى با كليه سايت هايى كه در جهت تخريب نظام و عليه امنيت كشور حركت مى كنند، با قاطعيت برخورد خواهد كرد. وى از دستگيرى چندين نفر در اين خصوص طى روزهاى گذشته خبر داد و افزود: عده اى از گردانندگان سايت هاى آينده و جمهوريت در همين راستا بازداشت شده اند. اژه‌اى در خصوص علت به تاخير افتادن اعدام برادر عبدالمالك ريگى هم گفت: اعدام وى بستگى به دستور و نظر قاضى پرونده دارد كه طبعاً روال عادى خود را طى مى كند.
نيروهای انتظامی،امنيتی و بسيجی با تجمعات مردم برخورد خشن داشتند و دارند :
براساس خبرهای منتشره نيروهای امنيتی و انتظامی رژيم با همه نيرو به مقابله با مردم معترض برخاسته اند که سعی می کنند در خيابان های اطراف دانشگاه تهران راهپيمايی کنند. راههای منتهی به دانشگاه تهران, محل برگزاری نماز جمعه به منظور جلوگيری از تشکيل ازدحام از سوی نيروهای انتظامی مسدود شده بود و مردم در گروههای بزرگ با برخورد نيروهای انتظامی, امنيتی و بسيجی روبرو شده اند.
براساس گزارشاتی که منتشر شده است:
شعار ها عموما ضد حکومتی است . در حالی که بالگردهای نظامی در آسمان تهران پرواز می کنند، مردم معترض که نماز جمعه را به بهانه ای برای گردهمايی گسترده توده ای اعتراضی تبديل کردند, شعارهايی عليه رژيم کودتا سر می دهند. برخی از اين شعار چنين است:ايرانی ميميرد ذلت نمي پذيرد! يا حسين ميرحسين! ننگ بر اين دولت مردم فريب! زندانی سياسی آزاد بايد گردد! :برادر شهيدم رای تو پس ميگيرم! دولت کودتا استعفا استعفا!نصر من الله و فتح القريب/ ننگ بر اين دولت مردم فريب! گفتنی است شعارهايی نيز عليه چين و روسيه در تظاهرات داده شده است.
تجمع گسترده مردم به بهانه نماز جمعه تهران :
خبرها حاکی از آن است که درخيابان های 16آذر- قدس- پورسينا- بلوار کشاورز- ايتاليا- فلسطين و وصال شيرازی - از کریمخان زند هم حضور مرد و زن و پیر و جوان و جوانان دختر و پسر گسترده و چشمگیر است.در اطراف ميدان انقلاب و خيابان های پيرامونی آن نيز جمعيت زيادی گرد هم آمده اند. جميعت انبوه از دوسوی ميدان انقلاب تا خيابان های جمالزده و وليعصر را پر کرده اند.
قطع موبايل و کاهش سرعت اينترنت/ درگيری در ميدان انقلاب/شمار بازداشتی ها تمامی ندارد ...
گزارش ها حاکی از آن است که رژيم پس از شکست نقشه تهديدات پيش از نماز جمعه برای جلوگيری از بهره برداری مردم از فرصت "نماز جمعه" برای ادامه اعتراضات به ترفند شناخته شده محاصره خبری رو آورده است. در اين زمينه علاوه بر قطع موبايل ها گزارش می رسد که برای جلوگيری از انتشار سريع اخبار اعتراضات و پخش فيلم و گزارش سرعت اينترنت را بشدت کاهش داده اند. براساس همين گزارش ها يکی از کانون های درگيری ميان نيروهای سرکوبگر رژيم و مردم ميدان ازادی است که به سوی مردم گاز اشک آور شليک شده است. شمار بازداشتی ها بيش از يکصد نفر اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: