گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۸۸ تیر ۲۷, شنبه

گزارشی ویژه ار دوستمان " یاد جلیل " ازایران به وبلاگ اندیشه رسید را با هم بخوانیم

گزارش و شعارهایی که دوستی به نام " یاد جلیل " به ایمیل وبلاگ اندیشه رساند، عینا بی کم و کاست می آوریم: دوستان عزیز اندیشه من خودم در نماز نبودم این را خواهر بزرگم که اغلب به نماز هم نمیرود ولی این بار رفت و اصرار داشت که من هم همراهش باشم ولی من با او همراه نشدم بلکه در خیابان طالقانی با دوستان بودیم تا با جمعیت همراه بشویم عینا برای شما می فرستم او تعریف گرد : " خطبه های هاشمی رفسنجانی با شرحی از ورود پيامبر حصرت محمد به مدينه و نقش وی در ايجاد وحدت و حوادث آن دوره شروع شد. و بعد به مسائل داخلی و حوزه هایی از فرازهای انتخابات پرداخت. رفسنجانی در سخنان خود به فراجناحی بودن خود تاکيد کرد. بعد تر وارد موضوع انتخابات شد و بعد به حوادث بعد از انتخابات پرداخت ، مردم با شعارهای الله اکبر و سوت و دست همراهيش می کردند. بر جستگی این شعار در این شعار بود : " هاشمی ، هاشمی / سکوت کنی خائنی " ، برخی از هواداران موسوی که به توصیه های هاشمی گوش نمی کردند . خواهرم گفت : مقابل درب شرقی نماز جمعه حضور داشتند و سرود " یار دبستانی من " را می خواندند . وقتی هاشمی به عملکرد صدا و سيما اشاره کرد و به انتقاد از آن پرداخت . مردم شعار دادند: "صدا و سيمای ما،/ مايه ی ننگ ما. "هاشمی در بخشی از صحبت های خود بر جمهوريت و اسلاميت نظام تاکيد کرد که باز غريو و سوت مردم مواجه شد. شعار " ایرانی می میرد / ذلت نمی پذیرد " لحظه ای قطع نمیشد . یا شعار " سکوت هر ايراني / تائيد اين ويرانی." من کمتر موقعی اینقدر احساس ایرانی بودن می کردم .تقريبا در طول خطبه ها مردمی که در خيابانهای اطراف تجمع کرده بودند با دقت به خطبه ها گوش دادند. البته با خودشان هم حرف میزدند اینگار خیلی ها برای نماز نیامده بودند . وقتی شنیدم که هادی غفاری عمامه اش را به زمین زدند اصلا باورم نمیشد .هم خوشحال بودم هم می گفتم انها یعنی بسیجی ها وقتی با آخوند هاشون اینگونه بر خورد می کنند وای به حال بچه های ما ، خواهرم کفت : خوب شد که تو را با خودم نبرده بودم . نمی دونی که هنوز نماز تمام نشده خیلی از جوان ها راهی خیابان های اطراف شده و این بسیجی ها هم راه افتادند . وای نمی دونی این جوان های هم سن تو چگونه بالا و پائین می پریدند و داد میزدند : " ما اهل کوفه نیستیم / پول بگیریم بایستیم " این راه را شنیده بودی ؟ من که نشنیده بودم . این شعار تو دهنی به طرفداران خامنه ا ی بود ند که می گفتند : " ما اهل کوفه نیستیم / علی تنها بمانند " همه دلواپس بودند که هاشمی چه خواهد گفت. مردم وقتی شعار ميدادند بلافاصله توسط دوستان دیگرخود به سکوت دعوت می شدند. پیشترهم گفتم : با پايان گرفتن خطبه ها زنان و مردانی و جوانانی که آمده بودند اغلب دو رکعت نماز را ادا کردند و سپس ازجا بلند شدند. و راه افتادند ..... گاز اشک آور به شدت در فضا پخش بود. نيروهای بسيجی و لباس شخصی با تمام ابزار و آنطرف تر هم موتور سوارها مثل مور و ملخ حضور داشتند. صداي جوانی فرياد مي زد:"مواظب باشید ، مواظب باشید /آنها قمه دارند." مردم در هنگام خروج از خيابانهای اطراف دانشگاه دست های خود را بالا نگه داشته، علامت پيروزی ساخته و شعار ميدادند. اتوبوسی را که گويا مسافرانش درحال شعار دادن بودند نگه داشته و آنها را پياده کرده و به باد کتک گرفتند. درگيری در خيابان های اطراف قدس - طالقانی - انقلاب و تمامی مجاری درب های ورود و خروج دانشگاه یک لحظه از جمعیت خالی نمی شد . خانم بغل دستی من با صدای بلندی می گفت که اینها از خیلی جا ها برای شکار جوانان ما حتی از قزوین - گرمسار و ورامین نیروی بسیج هم به نماز کشاندند ..... یک چیز هم برای من جالب بود و ان شنیدن این شعار بود : " هاشمی زنده باد / موسوی پاینده باد " و این خود تفاوت انتخاب مردم بین این دو را نشان می هد . البته شعار "هاشمی ،هاشمی / سکوت کنی خائنی " خیلی چشم گیر بود ....... البته شعار " برادر شهيدم رايتو پس می گيرم. " را هم می شد شنید . من گزارش خودم را بعدا برای شما می فرستم . اگر غلط و غلوط توی این گزارش بود منو ببخشید دوستتان دارم یاد جلیل

هیچ نظری موجود نیست: