گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۹۱ شهریور ۲, پنجشنبه

اخبار از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی : سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی به کمک های داوطلبانه مردم حمله کردند و نیروی زیادی را هم دستگیر ساختند

حمله ی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی به کمپ های کمک به زلزله زدگان 





خبرگزاری هرانا: بنا بر اخبار رسیده از مناطق زلزله زده شمال غرب کشور، نیروهای امنیتی ساعاتی پیش با حمله به کمپ‌های کمک رسانی مردمی اقدام به بازداشت ۳۵ نفر از نیروهای مردمی کرده‌اند که به قصد امداد در منطقه به سر می‌برند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی چند ساعتِ گذشته وضعیت کمپِ سرند به کلی تغییر کرده است. از ابتدای امروز دو ماشین پیکان پلیس با حکم قضایی مخدوش تلاش داشتند کمپ کمک‌های مردمی را پلمب کنند که با ممانعت نیروهای مردمی و حاضرین مواجه شدند.
ساعتی پیش، نیروهای پلیس کمپ را محاصره کردند و از نیروهای کمپ خواستند که محل را تخلیه کنند. مقامات محلی (فرماندار اهر، نمایندگان اهر و تبریز و دادستان هریس و تبریز) نیز به سمت کمپ حرکت کردند تا با نیروهای امنیتی همراهی کنند.
در ساعات گذشته برخورد با کمپ سرند آغاز شد و تمامی ۳۵ نیروی مردمی که برای امداد و کمک به مناطق زلزله زده رفته بودند بازداشت شدند.
بنا بر این گزارش در این منطقه ۳۵ نفر از نیروهای مدنی از جمله دانشجویان که به قصد کمک به منطقه رفته‌اند حضورداشتند که همگی بازداشت شدند..
قابل ذکر است که روز گذشته نیز نیروهای امنیتی به کمپ‌ها حمله کرده بودند و خواستار جمع آوری فوری آن‌ها شدند که با مقاومت مردم و در خواست حکم قضایی مواجه شدند. آن‌ها با تهیه احکامی مخدوش امروز عملیات خود را ادامه دادند و به این نیروهای امدادی حمله کرده‌اند. این نگرانی وجود دارد که با جمع آوری این کمپ‌ها کالا‌ها و اشیای اهدایی مردم که توسط کامیون‌ها در راه منطقه است به صورت مطمئن به دست مردم نرسد.
بنا بر گفته‌های حاضرین در کمپ فعالین دانشجویی از جمله نوید خانجانی، واحد خلوصی، شایان وحدتی، شیما قوشه، میثاق افشار، حسن رونقی، وحید روحانی، مازیار اسماعیل بور، مرتضی اسماعیل‌پور، حمید رضا مسیبیان، علی محمدی، محسن صائمی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، دانیال حسینی، نفیسه شهید فر، بهرام شجاعی، محمد ارجمندی راد، اسماییل سلمانپور، باغبان باشی، نرگس خیراللهی، مهدی صالحی، بهروز علوی، میلاد پناهی‌پور، سپهرداد صاحبان، اسماعیل رفعتی، امیر رونقی، زهرا فیاض، جعفر غلامی، کیانا کریمپور، فرناض احمد‌زاده، آرتمیس ورزنده، مهرناز احمدزاده، امین رونقی، ریحانه حسامی تنی چند از دیگر فعالان مدنی در منطقه و کمپ حضور دارند.
پیش از این نیز در نقاط دیگری از کشور نیروهای مدنی که قصد کمک به زلزله زدگان با جمع آوری کمک، اهدای خون و افتتاح حساب برای جمع آوری کمک‌های نقدی را داشتند با تهدید نیروهای امنیتی اطلاعاتی مواجه شده بودند. از جمله در شهرستان گرگان، اداره اطلاعات ۳ تن از فعالان جنبش سبز را در همین رابطه بازداشت کرده بود. در نقاط دیگر نیز خبر از انسداد حساب‌های بانکی رسید که به قصد جمع آوری کمک‌های نقدی توسط نیروهای مدنی و اصلاح طلب برقرار شده بود. 

2شهريور :آخرين اسامی بازداشت شدگان مدنی در کمپ امدادی به آوارگان زلزله آذربايجان 
سحام نيوز: خبرهای دريافتی سحام حاکی از بازداشت تنی چند از اين فعالان در انبار کالاهای تهيه شده برای زلزله زدگان در شهر هريس است. 

بنا بر اخبار رسيده از مناطق زلزله زده آذربايجان، نيروهای امنيتی ساعاتی پيش با حمله به کمپ های کمک رسانی مردمي، اقدام به تهديد به بازداشت برخی نيروهای امدادگر داوطلب کرده اند که از شهرهای مختلف به قصد امداد و ياری آسيب ديدگان، به اين منطقه آمده اند. 

به گزارش سحام، آخرين اسامی بازداشت شده ها تاکنون، به قرار زير است: 

نويد خانجاني، واحد خلوصي، شايان وحدتي، شيما قوشه، ميثاق افشار، حسن رونقی ملکي، وحيد روحاني، مازيار اسماعيل پور، مرتضی اسماعيل‌پور، حميد رضا مسيبيان، علی محمدي، محسن صائمي، مسعود وفابخش، هومن طاهري، دانيال حسيني، نفيسه شهيد فر، بهرام شجاعي، محمد ارجمندی راد، اسماعيل سلمانپور، باغبان باشي، نرگس خيراللهي، مهدی صالحي، بهروز علوي، ميلاد پناهي‌پور، سپهرداد صاحبان، اسماعيل رفعتي، امير رونقي، زهرا فياض، جعفر غلامي، کيانا کريمپور، فرناز احمد‌زاده، آرتميس ورزنده، مهرناز احمدزاده، امين رونقي، ريحانه حسامي، احمد رونقی ملکی (پدر حسين رونقی ملکی)، علی تقديري، اميرکلهر، سپهرداد صاحبان و صادق رضايی گيگلو. 
خبرهای رسيده به سحام، حکايت از اعتصاب غذای برخی از دستگيرشدگان دارد. بنا به اين گزارش ميلاد پناهی پور، نويد خانجاني، واحد خلوصي، ميثاق افشار، هومن طاهري، سپهرداد صاحبان و حسين رونقی ملکی در اعتراض به اين بازداشت غيرقانوني، دست به اعتصاب غدا زده اند. 
برخی منابع خبر از بازداشت و آزادی احمد رونقی ملکي، پدر حسين رونقي؛ در همان ابتدا، داده اند. 
1شهريور :سينماگران به مناطق زلزله زده می روند 
کلمه:پس از استقبال بی سابقه مردم از فراخوان اهالی سينما در کمک رسانی به زلزله زدگان، ستاد سينماگران برای کمک به زلزله زدگان متشکل از پرويز پرستويي، رضا ميرکريمی و کمال تبريزی که با همکاری اهالی سينما اقدام به جمع آوری کمک مي‌کرد و همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. 

پرويز پرستويی عضو اين ستاد در گفتگو با ايلنا با اعلام اين مطلب افزود: بعد از جمع آوری کمک‌های نقدی به ميزان ۱۶۱ ميليون تومان و همچنين مقدار زيادی کمک‌های غير نقدی در روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد در سينما آزادي، شماره حساب بانکی برای ادامه دريافت کمک‌های نقدی اعلام شد. 

وی درباره نحوه رساندن اين کمک‌ها به زلزله زدگان افزود: قرار است در طی روزهای آينده و به احتمال فراوان تا پايان هفته اعضا ستاد با سفر به مناطق زلزله زده، از وضعيت و شرايط منطقه بازديدکنند و با بررسی نيازهای مناطق زلزله زده نحوه اختصاص و هزينه کردن کمک‌ها را تعيين کنند. 

وی ادامه داد: همچنين قصد داريم تا با سفر به شهرهای مسافرخيز به جمع آوری کمک‌های مختلف مردمی اقدام کنيم. 

پرستويی با تقدير از فعاليت همه اقشار جامعه بخصوص هنرمندان سينما درجمع آوری کمک‌های مردمی تاکيدکرد که فعاليت خودجوش ساير هنرمندان سينما برای جمع آوری کمک در شهرهای مختلف ارتباطی به فعاليت‌های ستاد سينماگران ندارد. 

وی ادامه داد: نحوه ادامه فعاليت‌های ستاد سينماگران يعنی زمان سفر به مناطق زلزله زده و همچنين سفر به ساير شهرهای کشور در جلسه‌ای که عصر امروز با حضور رضا مي‌رکريمی و کمال تبريزی برگزار مي‌شود تعيين خواهد شد. 
2شهريور. بازداشت دسته جمعی فعالان مدنی و امدادگران داوطلب در مناطق زلزله زده 


کلمه 

امدادگران داوطلب و فعالان دانشجويی و مدنی حاضر در کمپ داوطلبان برای کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربايجان بازداشت شدند. 

آخرين خبر رسيده به کلمه (ساعت دو و نيم بامداد) حاکی از بازداشت دسته جمعی امدادگران داوطلب و فعالان دانشجويی و مدنی حاضر در کمپ داوطلبان برای کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربايجان است. هنوز از تعداد بازداشت شدگان و سرنوشت آنها خبری در دست نيست و فعلا تمام ارتباطات با افراد حاضر در محل قطع شده است. 

در آخرين ارتباطات فعالان مذکور تاکيد کرده بودند که در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذای دسته جمعی خواهند زد. 

يکی از فعالان مدنی حاضر در اين کمپ، پيش از حمله نيروهای امنيتی و انتظامی برای بازداشت دسته جمعی امدادگران داوطلب، به خبرنگار کلمه گفته بود: درگيری ها از آنجا آغاز شد که سپاه وارد ماجرا شده و تصميم به ضبط کمک های مردمی جمع آوری شده از سوی فعالان داوطلب گرفته است. حجم کمک های مردمی به اين کمپ بسيار زياد بوده واعضای کمپ تاکيد کرده اند برای همکاری قانونی و تحت نظارت تخصصی و فنی نهاد های مسئول فعاليت کردن مثل سازمان هلال احمر و غيره مشکلی ندارند. حتی درباره ارائه گزارش دقيق درباره ميزان کمک های جمع آوری شده و چگونگی توزيع آن اعلام آمادگی کامل کرده اند. اما سپاه با دخالت خود تاکيد کرده که بايد اقلام ضبط و به اين نهاد تحويل شود. 

او خاطرنشان کرد که بچه ها معتقدند اين کمپ مورد اعتماد مردم بوده و حجم زياد اجناس جمع آوری شده به دليل همين اعتماد است و اگر مردم به نهادهای حکومتی اعتماد داشتند سراغ ما نمی آمدند. ما حاضر نيستيم با تحويل اقلام به اطمينان مردم خيانت کنيم. 

بر اساس اين گزارش قبل از اقدام نيروها برای بازداشت حدود ده ون و پژو به همراه ۵۰ الی ۶۰ مامور جلوی انبار کالاهای تهيه شده برای زلزله زده ها در محل مستقر شده اند. 

نيروهای يگان ويژه و اطلاعات، با حضور در مقابل درب انبار توشه، واقع در جاده تبريز- ورزقان، چهار کيلومتری جاده سرند، پلاستيک سازی جعفر نظامي، به بهانه اينکه اين محل از نظر بهداشتی مشکل دارد، قصد پلمپ انبار را داشته‌اند که با مقاومت حاضران روبرو مي‌شوند و آن ها پس از بازگشت به درون انبار، مجبور به قفل کردن درهای ورودی انبار مي‌شوند. 

در همين حال،‌ اين فعال مدنی حاضر در منطقه به خبرنگار کلمه خبر داد که روز گذشته دو نفر از ماموران امنيتی با پوشش امدادگر داوطلب به اين جمع پيوسته و به بررسی اقلام جمع آوری شده پرداختند. اين دو مامور پس از بررسی مواد و اطمينان از سلامت افراد حاضر و اقلام جمع آوری شده پس از صحبت با مسئولان کمپ آنجا را ترک کرده بودند. 

حسين رونقی ملکي، فعال حقوق بشر که در مرخصی به سر می برد، يکی از مسئولان اين کمپ بوده که بدون هياهو قصد کمک به هم استانی های خود را داشت و در اين رابطه مسئولان پرونده وی نيز مخالفتی ابراز نکرده بودند. 

شرايط در کمپِ امدادگران داوطلب در روستای سرند به کلی تغيير کرده است. از ابتدای روز چهارشنبه دو ماشين پيکان پليس با حکم قضايی مخدوش تلاش داشتند کمپ کمک های مردمی را پلمب کنند که با ممانعت نيروهای مردمی و حاضرين مواجه شدند. 

روز گذشته نيز نيروهای امنيتی به کمپ ها حمله کرده و خواستار جمع آوری فوری آنها شده بودند که با مقاومت مردم و در خواست حکم قضايی مواجه شدند. 

پيش بينی اينکه بخش هايی از حاکميت بخواهد سد راه فعاليت خودجوش کمک های مردمی و نهادهای مدنی در زلزله آذربايجان شود، چندان سخت نبود. چرا که صدای همدلی و همبستگی مردم در جای جای ِ جهان پيچيد که در اين عرصه گوی سبقت را از دولت ربودند. 

پيش از اين گزارش شده بود، دو اکيپ شامل مددکاران اجتماعی کودکان و هم چنين روانشناسانی که برای کمک به زلزله ‌زدگان آذربايجان در مناطق روستايی حاضر شده بودند، با تهديد به توقيف مدارک از سوی اداره اطلاعات اهر و تبريز، مجبور به ترک منطقه شده اند. 

اين موضوع در کنار انتشار خبر بازداشت سعيد شيرزاد از فعالان مدنی که که برای همکاری در عمليات امداد و نجات و کمک به مردم به منطقه زلزله زده رفته بود، باعث نگرانی مضاعف فعالان اجتماعی غير وابسته به دولت شده است. آقای شيرزاد به همراه دو نفر ديگر در محل يکی از کمپ های امدادی توسط ماموران امنيتی دستگير شده، اما کمی بعد دو نفر ديگر آزاد شده اند. 

همچنين طی روزهای اخير برخی گزارش ها از توقيف برخی ماشين های حمل مواد بهداشتی و خوراکی مردمی که به مناطق روستايی آسيب ديده رفته بودند، توسط سپاه حکايت داشت. اگرچه توجيه و استدلال نيروهای سپاه، لزوم دريافت مجوز برای کمک رسانی از سوی هلال احمر بوده است، اما پيگيری اين موضوع از سوی برخی نيروهای خودجوش امدادی حاکی از آن است که فعاليت اين دسته از گروه های امدادی را هم در برخی مناطق محدود کرده اند. 

خبرنگار کلمه ديروز به نقل از برخی زلزله زدگان گزارش داده بود يکی از نفراتی که ماشين های حامل کمک های مردمی را توقيف می کرده، از اعضای سپاه بوده که کمک ها را به مغازه شخصی خود منتقل می کرده و پس از محرز شدن اين تخلف نيز بازداشت شده است. 

هفته پيش هم برخی از زلزله زدگان در گفت و گو با خبرنگار کلمه نسبت به عدم توزيع مناسب مواد غذايی از سوی سپاه گله مند بودند و می گفتند تمام کمک های ارسالی از بخش های مختلف، حتی کمک هايی که گفته می شود از ترکيه رسيده، را سپاه می گيرد و انبار می کند. به گفته آنها، حتی نمايندگان هلال احمر هم می نشينند و نگاه می کنند و وقتی به آنها گفته می شود شما چرا کاری نمی کنيد، می گويند سپاه نمی گذارد. 

هیچ نظری موجود نیست: