گفتگو با خانم گلی- بیژن خوزستان و امیر جواهری لنگرودی در باب خیزش انقلابی زن_زندگی_آزادی

https://youtu.be/s0iJukjsxR4?feature=shared

۱۳۹۸ آبان ۱۸, شنبه

گشایش چهاردهمین جشنواره بین المللی سینمای تبعید در شهر گوتنبرگ سوئد در هشتم نوامبر۲۰۱۹




دنیا خانه من است


غروب امروزجمعه هشتم نوامبر۲۰۱۹ برای بخش وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر ، از ایرانی و سوئدی و سایر میلت ها ، مسیر میدان یرن توریت گوتنبرگ و جانب سینمای دراکن ( Bio Drakan) ، پُر آمد وشد بود . با گشایش درب سینما از ساعت 5 بعد از ظهر ، آرام آرام فضای سالن انتظار و طبقه دوم سینما علاقمندان به گشایش چهاردهیمن جشنواره بین المللی سینمای تبعید را دردل خود جای داد .

باید بیافزایم در فاصله جمعه چهاردهم تا پنجشنبه چهاردهم نوامبر بیش از شصت فیلم کوتاه و بلند اکران می گردد که اسم کامل آنها را باید از " دفتر چه ی برنامه های در فستیوال " به آدرس زیر در آورد.   www.exilefilmfestival.com

در این مجموعه از فیلم‌های کوتاه گرفته، تا فیلم‌های طولانی از ۱۰۰ دقیقه‌ای، تا فیلم‌های داستانی و انیمیشن در این لیست معرفی فیلم ها دیده می شود! این فیلم‌ها از جاهای مختلف دنیا، از فراسه - آلمان - و... گرفته تا سوئد، طی یه پروسه‌ی طولانی گزین شده، که بخش زیادی از فیلم ها مربوز به اوضاع عمومی خاورمیانه هست.
در برنامه گشایش چهاردهمین فستیوال در سینما دراکن ؛ ابتداء از جانب مجری برنامه خانم حوا شهابی به حاضرین خوش آمد گفته شد . آنگاه از جانب نماینده سازمان آ.ب.اف با حاضرین صحبت شد و پس آنگاه حسین مهینی مدیر فستیوال با جمع حاضر گفتگو داشت و همگان را به تماشای فیلم فرانسوی افتتاحیه فستیوال فیلم فرانسوی Geronimo ، فیلم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین المللی سینمای تبعید

فستیوال دعوت نمود
فیلم در اساس خوش ساخت و مربوط به زندگی ما خارجی ها و حاشیه نشینی که فرایند زندگی ما خارجیان را در برگرفته و به نوعی یکایک ما را به منتهی الیه جامعه می کشانند .
کشاکش درون فیلم نمایی زندگی ما خارجی ها را به نوعی به نمایش گذاشته و می  خواست فراز و فرود آنها را به نمایش بگذارد و نشان دهد که به حاشیه راندن خارجی ها محصول جوخارجی ستیزی و پیشروی فاشیزم  نهفته در جامعه میزبان است . فیلم در پایان خود ، نوای خوشی را برای بیننده بنمایش می گذارد و همه را با خود همراه می کند .
استقبال عمومی از گشایش فیلم بالنسبه خوب و مثبت بوده و میرود که فستیوال به خوبی پیش میرود
.....
اطلاعیه شماره ۱
دنیا خانه من است
چهاردهمین جشنواره بین المللی سینمای تبعید
۸- ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ گوتنبرگ – سوئد
را اینگونه معرفی می کند
در دنیا صدها جشنواره سینمایی برگزارمی شود، اما تنها چند جشنواره وجود دارند که به سینمای تبعید و مهاجرت می پردازند. آغازگر این گونه ازجشنواره ها، ومعتبرترین آن ها، جشنواره بین المللی سینمای تبعید گوتنبرگ- سوئد است. این اعتبار محصول نزدیک به سه دهه کار جدی و
حرفه ای برگزاری جشنواره در راستای شناساندن پدیده سینمای تبعید و ناگزیز تداوم وجودی آن بوده است. جشنواره ای که حضور جمعی سینماگران تبعیدی، با همراهی و هم نگاهی سینماگران مترقی غیرتبعیدی با آن ها، این رویداد را نماد یک مانیفست جمعی در انعکاس درون مایه پایداری عنصرمقاومت درسینمای تبعید و تداوم مبازره برای آزادی تبدیل کرده است.
جشنواره سینمای بین المللی تبعید، به عنوان یک جریان فرهنگی و هنری، در نفی حکومت های غیردموکراتیک ایجاد شده و در راستای روشنگری درباره چنین سیستم هایی به عنوان عاملان اصلی آواره گی و پناهنده گی انسان ها، با تکیه برهنرسینما تلاش می کند.
جشنواره سینمای بین المللی تبعید، جشنواره سینما گران نواندیشی است که به دیکتاتورها “نه” گفته اند، سینماگرانی که ارزش های ارتجاعی مسلط درجامعه شان را برنتافته اند؛ سینماگرانی که فرای تعلق های جغرافیایی، نژادی، مذهبی و ایدئولوژیکی، آثارشان تجللی تلاش انسان هایی است که درجستجوی حقیقت هستند و از آزادی و برابری جانبداری می کنند.
بستر اصلی برنامه های جشنواره، نمایش آثار سینماگران تبعیدی است. اما آثار سینماگران غیر تبعیدی که موضوع آن ها پیرامون مسائل تبعید، امورپناهندگی، مهاجرت، دمکراسی و حقوق بشر باشد نیز دربخش های ویژه و جنبی به نمایش گذاشته می شود.
جشنواره بین المللی سینمای تبعید؛ یک جشنواره غیردولتی، مستقل و غیرانتفاعی است که توسط جمعی ازسینماگران و کاروزان فرهنگی و هنری؛ با همیاری داوطلبانه نیروهای مردمی و حمایت های مالی ارگان فرهنگی شهرگوتنبرگ و استانداری غرب سوئد، وهم چنین اتحادیه آموزشی سندیکاهای کارگری سوئد برگزارمی شود.
اینک با چشم اندازی امیدوارکننده به امکان تغییر بنیادی درشرایط جهانی، تدارک برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی سینمای تبعید را به آگاهی عموم – به ویژه تهیه کنندگان و سینما گران – می رسانیم. جشنواره ازتاریخ ۸ تا ۱۴ نوامبر، درطول یک هفته با نمایش مجموعه ای ازفیلم های متفاوت دربرنامه های اصلی و ویژه، همراه با برنامه های جنبی فرهنگی و هنری، در ده سینما و مراکز معتبر فرهنگی و هنری شهر گوتنبرگ – سوئد برگزارمی شود.
دراین دوره علاوه بر برنامه های اصلی ، جنبی و ویژه دو برنامه محوری فیلم به اجراگذاشته میشود:
دیوارها ، برنامه نمایش فیلم هایی درباره و علیه دیوارهایی که در مرزهای کشورها کشیده شده و یا می شوند تا جلوی رسیدن پناهجویان و انسان های گریخته از شکنجه، جنگ و کشتار و فقر را به سرزمین های امن بگیرند. ازجمله دیوار مکزیک.
رواداری ( Tolerance ) ، برنامه نمایش فیلم هایی درباره و علیه افراط گرایی، نفرت پراکنی مذهبی، قومی، ملی، نژادی و دگرجنسیتی.
ما بدین وسیله از تهیه کنندگان فیلم وسینماگران دعوت به شرکت و نمایش آثارشان در جشنواره می نماییم. همچنین از ایده ها و پیشنهاد های کارورزان فرهنگی و هنری درزمینه های ارایه برنامه های تکمیلی در جشنواره، ازجمله اجرای موسیقی، برگزاری نمایشگاه و… استقبال می کنیم .
علاقه مندان می توانند برای آگاهی های بیشتر از برنامه های جشنواره، شرایط نمایش فیلم ها و ارایه برنامه های فرهنگی وهنری به سامانه اینترنتی جشنواره www.exilefilmfestival.com مراجعه کنند و یا با پست الکترونیکیinfo@exilefilmfestival.com با کمیته یرگزارکننده جشنواره تماس بگیرند.
۲۰۱۹دفتر جشنواره بین المللی سینمای تبعید – سوئد ، ۲۳ جولای 


´´´´´´


هشتم الی چهاردهم نوامبر 2019 – گوتنبرگ - سوئد
دنیا خانه من است
چهاردهمین جشنواره بین المللی سینمای تبعید
هشتم الی چهاردهم نوامبر 2019 – گوتنبرگ - سوئد

در گستره اودیسه گریز ناپذیر بشر امروزی، و در این فصل های گسست و پیوست، فصل های باور و تردید، و فصل های جستجو، و در امتداد هم نگاه ها وهم صداها، برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره سینمای تبعید را آغاز می کنیم. جشنواره ای که در طول سال های برگزاری خود، تلاش کرده است که صحنهِ آزادی باشد برای انعکاس آثار سینماگران تبعیدی، مهاجر و مترقی، که همانند یک مانیفست جمعی با تکیه بر هنر سینما، علیه دیکتاتورها، علیه اختناق، علیه تاریک اندیشی و نابرابری های اجتماعی و سیاسی روشنگری کند و در راستای تحقق عدالت اجتماعی و برابری، و آزادی و همزیستی مشترکِ جدا از نفرت های قومی، مذهبی، نژادی و جنسی، برای تحقق جهانی انسانی، آگاهی های اجتماعی - عمومی را تقویت کند.
دوره چهاردهم جشنواره بین المللی سینمای تبعید، از هشتم تا چهاردهم نوامبر در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار می شود. در طول یک هفته شصت فیلم در چهارچوب ده برنامه مختلف در هشت سینما و مرکز فرهنگی معتبربه نمایش گذاشته می شود.

مراکز برگزاری جشنواره عبارتند از:
سینما دراکن، سینما روی، سینما هاگا، سینما آنگرد، خانه ادبیات جهان، مرکز فرهنگی هامارکولن، مرکز فرهنگی ویکتوریا و مرکز فرهنگی سلما لاگرلوف.
برنامه های جشنواره:
در این دوره علاوه بر برنامه های اصلی "تبعید تجربه ای جهانی" که در آن آثار سینماگران تبعیدی و مهاجر، با تم ها و موضوع های آزاد به نمایش در می آیند، برنامه های ویژه و جنبی نیز تدارک دیده شده است. از جمله:
-   
روامداری (Tolerance) برنامه ویژه علیه تعصب ها و نفرت های قومی – ملی، مذهبی و نژادی
-   
دیوارها – برنامه ای درباره سدها و موانعی که در راه رسیدن پناهجویان به سرزمین های حداقل امن و تامین جانی آنها جلوگیری می کنند، از جمله دیوار مکزیک، دیوار غزه و
و تاثیر این دیوارها بر انسانهای دو سوی دیوار!

-   
انقلاب زنانه
درباره مبارزات زنان، بخصوص در خاورمیانه و نقش محوری آنها در این مبارزه ها:
از جمله فیلم هایی درباره روژآوا، مبارزات زنان در کشورهای عربی و افغانستان.
-   
پرتره تبعید
مجموعه سه گانه درباره زندگی و کار شاعران و نویسندگان در تبعید و تاثیر تبعید بر زندگی و آثار آنها
در این برنامه سه فیلم به نمایش گذاشته می شود:
-   
ترانه تبعید: درباره زندگی و آثار نسیم خاکسار
-   
سرزمین های ناآشنا: درباره زندگی آدونیس شاعر سوریه ای
-   
ناظم حکمت: سرود تبعید – درباره زندگی و شعر ناظم حکمت
هرسه برنامه همراه با اجرای آواز زنده از کشورهای مربوطه می باشد.
-   
برنامه های جنبی:
اودیسه آزادی – اودیسه سینمایی

سفری سینمایی در جستجوی آزادی و عدالت اجتماعی، اعتراض به توسعه طلبی و نظم نوین جهانی
-   
نگاهی دیگر
بازشناسی چگونه گی نگاه فیلم سازان تبعید و غیر مهاجر به تبعید و مهاجران.

برنامه فوق العاده:
-   
شب همبستگی با "روژآوا": علیه سانسور و اختناق در ترکیه، در محکومیت حمله ترکیه به روژآوا، و در همبستگی با مبارزات مردم آنجا. برنامه نمایش فیلم همراه با سخنرانی.

در این دوره از جشنواره، آثار انتخاب شده از سینماگران ایرانی، به ویژه سینماگران زن، بخش عمده ای از جشنواره را تشکیل می دهد. از جمله:
-   
مریم زارع با فیلم تولد در اوین که درباره زندگی خود و خانواده سیاسی فیلمسازاست که در زندان اوین  متولد شده است.
-   
دلناز آبادی با فیلم فتوای محرمانه – درباره کشتارهای تابستان 1367
-   
اطاق انتظار:  ساخته غزاله گل بخش، درباره دغدغه های پناهجویان در لحظه های انتظار برای بازجویی های اداره مهاجرت
-   
ویدا – ساخته ی بیتا الاهیان - داستان مادری که بعد از فرمان ترامپ درباره جلوگیری از ورود ایرانیان، امکان دیدار دخترش را از دست می دهد.
-   
روز تولد – ساخته ی نگین کیان فر، فیلمی تکان دهنده درباره وضعیت دگر جنسی ها در ایران
و فیلم سازانی  دیگری ازجمله:
-   
پرویز صیاد: فیلم سرحد؛ درامی بر بستر تحولات اشغال سفارت آمریکا در تهران و فرمان کارتر در خصوص جلوگیری از ورود ایرانیان به آمریکا.
-   
ارسلان براهنی: خدای بازیگر، کنکاشی فلسفی تصویری درباره وجود و هستی .
-   
امین ضرغام: سال های ترس؛ بازگویی تصویری، صادقانه و صمیمانه از دوران کودکی . جوانی فیلمساز، از خانواده ای بهایی.
ما همه باورمندان به امکان پذیری دنیای دیگر، همه دوست داران سینمای متفاوت، حقیقت جو و نوگرا را به شرکت در برنامه های این دوره دعوت می کنیم.
برای آگاهی بیشتر از برنامه ها و فیلم های جشنواره، ساعات، و محل نمایش فیلم ها و همچنین اخبار مربوط به جشنواره می توانید به سایت جشنواره مراجعه کنید.
علاقمندان همچنین میتوانند به دفترچه الکترونیکی جشنواره هم مراجعه کرده و دفترچه را از طریق
ایمیل یا دیگر نرم افزارهای ارتباطی مجازی، به دیگر علاقمندان این حوزه برسانند.


دفترجشنواره بین المللی سینمای تبعید- سوئد
ww.exilefilmfestival.com
info@exilefilmfestival.com
exile.filmfestival.com

هیچ نظری موجود نیست: